“You are welcome oure visitors” - Reisverslag uit Kawanda, Oeganda van Evi Velde - WaarBenJij.nu “You are welcome oure visitors” - Reisverslag uit Kawanda, Oeganda van Evi Velde - WaarBenJij.nu

“You are welcome oure visitors”

Door: Evi van de Velde

Blijf op de hoogte en volg Evi

25 Oktober 2012 | Oeganda, Kawanda

Hello Mzungu’s =D!! De stage week is weer voorbij dus weer tijd voor een verhaaltje.

Vrijdag 19 Oktober heb ik niks bijzonders gedaan. Een beetje het huis gepoetst, wat gelezen, in de zon gezeten en op en neer naar Kampala gegaan voor de grote boodschappen. Een van de belangrijkste dingen die we moesten halen was natuurlijk kakkerlakkenverdelger!! Veder hebben we nog wat dingen gehaald voor de activiteiten die we hier gaan doen, zoals gekleurd papier, potloden, een wereld kaart, een wereldbal en wat andere spulletjes. Toen we waren geslaagd in Garden City (shopping mall) zijn we snel terug naar huis gegaan om lekker te gaan koken. We hebben lekker spaghetti gemaakt en het smaakte heerlijk! ’s Avonds een beetje gekaart, niks bijzonders dus.

Zaterdag zijn we vroeg opgestaan omdat we naar Entebbe gingen. Er schijnen daar erg mooie Botanische Tuinen te zijn, dus dat wilde we natuurlijk wel zien! Ook hadden we afgesproken met klasgenoten om elkaar te meeten hier. Rond 8 uur zaten we al in de Matatu richting Kampala en rond 11 uur waren we dan eindelijk in Entebbe. Nogmaals wat een verkeer hier! Het is gewoon één grote chaos en als we een half uur stil staan merk ik aan mezelf dat ik dit eigenlijk al normaal vind…. dat zegt dus genoeg! Deze Mzungu heeft ook de tijd uitgevonden ;). Aangekomen in Entebbe hebben we een stuk gelopen en kwamen we uiteindelijk uit bij een strandje aan het Victoria Meer. Hier hebben we lekker gegeten en heeeerlijk in de zon gelegen. Het was net alsof ik aan het strand lag en het was een prachtig uitzicht! Toen we de rest hadden gevonden zijn we met de Matatu naar de Botanische Tuinen gegaan. We waren nog geen 5 minuten binnen of we zagen al aapjes =D! Heel schattig en ze zijn gewend aan mensen. Dus ik heb goede foto’s kunnen maken van de schattige koppies! Ondertussen hadden we met z’n alle besloten om s ‘avonds gezellig met z’n alle op stap te gaan in Kampala. Sita en ik hebben snel het Guesthouse gebeld of er nog plaats was voor ons om een nachtje te slapen. Dit was gelukkig het geval dus we konden lekker op stap! De Botanische tuinen zien er echt geweldig uit! Ook dit ligt aan het Victoria Meer, dus ik heb werkelijk prachtige foto’s kunnen maken. Toen we aan het lopen waren kwamen we kinderen tegen die in lianen aan het slingeren waren, erg grappig om te zien en heb ze gelukkig ook op de foto gekregen! Sita en ik zijn eerder vertrokken uit de Botanische Tuinen om onze slaapspullen op te halen. Om een heel lang en saai verhaal kort te maken… We zijn om 20 voor 4 in de Matatu gestapt in Entebbe, we waren om 7 uur in Kawanda en om half 9 waren we dan eindelijk terug in het Guesthouse. Hier snel gedouched want om half 10 zou onze special hire ons op komen halen. Onze special hire was precies op tijd en heeft ons naar het chique gedeelte gebracht van Kampala. Hier hebben we uitgebreid gegeten in een super de luxe restaurant voor ongeveer €15-, per persoon. Echt waar ik voel me hier soms echt de koningin!!! Na het heerlijke diner zijn we naar de club Cayenne geweest. Hier was het gezellig en de waragi en wijn smaakte erg goed ;). Uiteindelijk lag ik pas om half 5 totaal gesloopt in me bedje!

De volgende ochtend ben ik weer vroeg opgestaan voor een heerlijk ontbijtje in het Guesthouse. De rest van de zondag heb ik een beetje rustig aan gedaan en lekker een film gekeken om vervolgens om 9 uur Total loss naar bed te gaan. Morgen is het gewoon weer een stage dag en ik kon me slaap goed gebruiken!

Op maandagochtend begon de dag voor mij al om 6 uur. We werden om 8 uur verwacht op een school en met dat openbaar vervoer hier weet je maar nooit! Uiteindelijk kwamen we een half uur te laat aan op Glorious Primary School. Hier hebben we een gesprek gehad met de leraar van Primary 2 over onze activiteit. Hij was hier wel over te spreken, gelukkig! We hebben een les uur zelf mogen invullen en dat vond ik natuurlijk wel leuk. Zodra we de klas binnenstapte stonden alle kinderen op en riepen in koor “You are welcom oure visitors, how are you?” Onze reactie was, “Hello, we are fine thank you! How are you?” Hun antwoord in koor “I am fine, thank you!” Waarop wij snel zeiden, “You can sit down please” en alle kinderen gingen netjes zitten. Snappen jullie nu wat ik bedoel met de koningin?? Na een introductie van onszelf zijn we begonnen met de activiteit. We hebben een opblaasbare wereldbol gekocht, zodat we konden laten zien waar we vandaan kwamen. Alle kinderen waren erg geïnteresseerd in ons landje en hadden veel vragen voor ons. Na de intro van ons land hebben we een kennismakingsspel gedaan, liedjes gezongen en naar een dansje gekeken van de kinderen. Erg leuk allemaal en ik ben omgedoopt in Teacher Eve.
Na onze les, heeft teacher Farouq rekenles gegeven en we mochten blijven kijken. Zo wat wordt hier op een andere manier les gegeven zeg! Heel onwerkelijk om dit te zien! De leraar schrijft dingen op het bord, zegt vervolgens “read” en alle kinderen beginnen netjes de woorden op het bord op te dreunen. Vervolgens zegt de leraar de helft van de zin en de kinderen maken deze zin dan af. Dit gebeurd ongeveer 20x (dezelfde zin) en dan wordt er weer verder gegaan. Elke keer als de leraar zegt oke, zeggen de kinderen “yes, teacher”. Dit allemaal gaat in koor en wordt echt zo vaak herhaalt dat ik het s avonds toen ik in mijn bed lag nog hoorde! Ik kan me niet zo goed herinneren hoe ik vroeger les kreeg op de basisschool, maar ik weet toch wel zeker dat dit niet zo ging! Maargoed, dat is dus nog niet het ergste, de leraar heeft een aantal keren gedreigd kinderen te slaan als ze niet stil waren of zaten. Ik heb het idee dat hij het niet heeft gedaan omdat wij er waren, maar dit is toch wel heel erg tegen me principes in. Ik ben blij dat ik het nog niet heb meegemaakt, maar ik ben bang dat deze dag wel gaat komen…. Tijdens de ochtendpauze zijn we getrakteerd door de school op porridge en zoete aardappel. Allebei niet weg te krijgen en ik moest bijna overgeven. Porridge is een soort warme dikke rijste pap achter goedje en de zoete aardappel was zo droog als ik weet niet wat. Dit was dus niet zo’n succes! Maar goed dit hoort er ook bij! In de middag zijn we met de boda boda naar Kibedi Primary School gegaan. Hier hebben we 3 interviews afgenomen voor ons onderzoek. De 3 interviews waren met de headteacher, de teacher van primary 6 en de mobile libary teacher en we hebben ’s avonds alle interviews direct uitgewerkt.

Dinsdag ochtend zijn we bezig geweest met een activiteit bedenken voor woensdag. Morgen is het namelijk Globall Oneness Day en wij hebben de opdracht gekregen om een activiteit te doen op je stage. Na veel inspiratie loze uren, hebben we toch een activiteit kunnen bedenken voor deze bijzondere dag. Om 12 uur zijn we weer vertrokken naar Glorious Primary School voor onze research en school outreach. Helaas was de head teacher niet op komen dagen, dus heb we geen interview met hem kunnen doen. Na een uur wachten was het gelukkig lunch break voor de kinderen en hebben we wat ren spelletjes gedaan met de kinderen en gezellig samen gegeten. Sita en ik waren al bang wat we te eten kregen na het fiasco van gistere, maar vandaag hadden ze pocho met bruine bonen. Dit smaakte erg goed en ik was blij dat ik netjes me bordje kon opeten in tegenstelling tot gisteren. Na lunchbreak hebben we een interview gedaan met Teacher Farouq. Hij is de leraar van Primary 2, waar wij ook onze lessen geven. Na dit interview hebben we een uur mogen kijken naar de repetities van het jaarlijkse afsluitingsconcert van de school. Alle ouders komen die dag naar school toe, en alle kinderen van de school doen een stukje toneel spelen, zingen of dansen. Het thema van dit jaar is ‘Embrace Culture’. Erg toepasselijk en Sita en ik mogen iets bedenken wat de kinderen dan gaan uitvoeren We hebben al een idee over een toneelstuk wat gaat over Mzungu’s in Oeganda. Erg grappig lijkt ons! We gaan dit maandag overleggen op Glorious om te kijken wat hun van dit idee vinden. Vinden ze het goed dan gaan we dit verder uitwerken! Nadat onze dag was voltooid op Glorious zijn we Kawempe in gegaan om the gaan shoppen. Sita en ik hadden al een aantal mooie jurken zien hangen, maar nog niet echt de tijd gehad om even binnen te lopen. Na 2 uur was ik 2 mooie lange jurken en 1 iets kortere jurk rijker voor ongeveer €15-,!

Gistere was het Globall Oneness Day en hebben we een activiteit gedaan op Potters House Primary School. We mochten een activiteit doen bij de primary 5 klas waarin 6 kinderen zaten. We hebben ze dingen geleerd van alle continenten van de wereld. Verschillen maar ook overeenkomsten. Iedere kleur was een continent en op iedere kleur hebben we de verschillen en overeenkomsten getekend. Nadat we dit hadden gedaan hebben we alle kleuren/continenten aan elkaar geplakt en er 1 wereld van gemaakt. De activiteit was erg leuk om te doen en de kinderen deden enthousiast mee. Na deze activiteit hebben we 3 interviews gehad en een les bijgewoond van primary 5. Ook hier wordt op dezelfde manier les gegeven als op Glorious. Veel hardop nazeggen/lezen en dit ongeveer 20x herhalen.

Vandaag zijn we de hele dag op New Era Primary School geweest. Hier hebben we interviews gedaan met de directeur en 3 leraren. Verder hebben we observaties gedaan en observaties in de lessen. Ook hier wordt op dezelfde manier les gegeven en het begint al een beetje te wennen. De klaslokalen zijn erg klein en de kinderen worden allemaal in de bankjes gepropt. Ze zitten soms met 4 kinderen op een klein houten bankje. Als ze dan iets moeten opschrijven in hun schriftje lukt dit gewoon niet, omdat er geen plaats is. Ook dit is apart om mee te maken! Vanavond hebben we alle interviews uitgewerkt en zijn we best wel blij dat we weekend hebben! Deze week is echt voorbij gevlogen… Ik geniet nog steeds vol op van deze ervaring en ik blijf erbij. De mensen hier zijn zo aardig en zo gastvrij, dat is echt niet normaal. Overal waar we komen worden we uitgebreid bedankt voor onze komst, wordt er eten en drinken voor ons geregeld. Worden er stoelen uit het kantoor van de directeur gehaald zodat wij kunnen zitten in de klas en worden we uitgezwaaid door de hele school als we vertrekken. In één woord, geweldig!!!

Morgen hebben we een intervisie bijeenkomst van Eye4Africa en gaan we met de hele klas op stap. Van het weekend gaan we denk ik de Kadaffi moskee bezoeken in Kampala. Dit schijnt erg indrukwekkend te zijn… Kortom ik vermaakt me prima! Ik heb weer wat nieuwe foto’s geplaatst op facebook. Ohhja en met onze Pietjes gaat het ook goed ;)!!

Heel veel leesplezier!!

  • 26 Oktober 2012 - 13:13

    Evelien:

    Weer een nice verhaaltje Eef en tof dat je stage nu echt begonnen is! Leuke activiteit trouwens dat met die verschillen/overeenkomsten van diverse continenten.
    Je foto's op Facebook zijn mooi :) En wat cute, die foto's van je leerlingen Teacher Eve!
    De manier van lesgeven klinkt inderdaad heel anders dan wat wij hier gewend zijn in Nederland, erg gedisciplineerd! En dat dreigen van die leraar om te slaan is wel erg heftig ja :(

    Nice dat jullie inmiddels ook wat van de natuur hebben gezien. Hoe staat het inmiddels met de kakkerlakken invasie?
    Ik wil je voor aankomend weekend veel plezier wensen, geniet maar lekker van de wijntjes en de gezelligheid! En de foto's van jullie stapavond en de moskee die jullie gaan bezoeken, zien wij natuurlijk graag op Facebook verschijnen :)

    Tot snel weer, liefs!

  • 27 Oktober 2012 - 14:12

    Annemie:

    HA, EVI,

    zo, wat een mooie verhalen wat kun jij het allemaal goed en spannend omschrijven knap hoor mijn complimenten en het is een lust om het te lezen.
    je maakt wel heel wat mee, en je bent volgns mij daar goed gewend. natuurlijk fijn dat je leuke mensen om je heen hebt zodat je toch samen het kunt beleven en uitspreken.
    hoe is het eten daar (met kakkerlakken jakkes)zou daar nooit aan wennen, vieze beesten
    zijn de boodschappen een beetje betaalbaar???
    onze vakantie zit er ook op 12 dagen Italie, mooi land met heel veel contrasten
    wij hebben genoten ben wel met een griepje thuisgekomen maar nu gaat het weer allemaal.
    jullie zitten natuurlijk nog in de zon of hebben ze daar ook 4 seizoenen.
    hier is het nu echt herfst weer beetje vorst, maar overdag heerlijk
    vandaag Femke hier en die kletst wat af en komt overal aan maar dat hoort erbij.
    zo, je eerste maand daar in oeganda , en is het topje van de ijsberg alweer er vanaf en in december ga je toch nog rondreizen!!
    nou, Evi hou je goed en lieve groetjes van ons Annemie en willem

  • 27 Oktober 2012 - 14:12

    Annemie:

    HA, EVI,

    zo, wat een mooie verhalen wat kun jij het allemaal goed en spannend omschrijven knap hoor mijn complimenten en het is een lust om het te lezen.
    je maakt wel heel wat mee, en je bent volgns mij daar goed gewend. natuurlijk fijn dat je leuke mensen om je heen hebt zodat je toch samen het kunt beleven en uitspreken.
    hoe is het eten daar (met kakkerlakken jakkes)zou daar nooit aan wennen, vieze beesten
    zijn de boodschappen een beetje betaalbaar???
    onze vakantie zit er ook op 12 dagen Italie, mooi land met heel veel contrasten
    wij hebben genoten ben wel met een griepje thuisgekomen maar nu gaat het weer allemaal.
    jullie zitten natuurlijk nog in de zon of hebben ze daar ook 4 seizoenen.
    hier is het nu echt herfst weer beetje vorst, maar overdag heerlijk
    vandaag Femke hier en die kletst wat af en komt overal aan maar dat hoort erbij.
    zo, je eerste maand daar in oeganda , en is het topje van de ijsberg alweer er vanaf en in december ga je toch nog rondreizen!!
    nou, Evi hou je goed en lieve groetjes van ons Annemie en willem

  • 28 Oktober 2012 - 19:34

    Wilma:

    hallo meiske

    wat heb je alweer veel meegemaakt zeg, het is een genot om het allemaal te lezen en de natuur is
    ook mooi daaar geweldig.


    die pietjes zien er leuk uit en leuk om je foto te zien in de klas teacher eef kan me voorstelllen dat je je soms net de koninging voelt, wat en respect zeg.

    we belle snel vee lieft en kusjes

    mammie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evi

Mijn naam is Evi van de Velde en ben 23 jaar oud. Voor mijn minor ga ik 9 weken ontwikkelingswerk doen in Kampala, Uganda. Hier ga ik stage lopen op een jongerencentrum. Wat ik tijdens deze stage ga doen is nog niet helemaal duidelijk... Ik vind het erg spannend en de dagen worden steeds korter

Actief sinds 25 Sept. 2012
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 8686

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2012 - 28 December 2012

Ontwikkelingswerk in Uganda

Landen bezocht: