Een busje vol Mzungu’s & Stage - Reisverslag uit Kawanda, Oeganda van Evi Velde - WaarBenJij.nu Een busje vol Mzungu’s & Stage - Reisverslag uit Kawanda, Oeganda van Evi Velde - WaarBenJij.nu

Een busje vol Mzungu’s & Stage

Door: Evi van de Velde

Blijf op de hoogte en volg Evi

01 November 2012 | Oeganda, Kawanda

Er is alweer een week voorbij dus tijd voor een verhaaltje =D!

Op vrijdag 26 oktober hadden we een intervisie bijeenkomst van Eye4africa. Deze intervisie bijeenkomst was in het Guesthouse, waar we onze eerste week hebben doorgebracht. Na een intervisie bijeenkomst van een paar uur, werd er een heerlijk lopend buffet voor ons klaargezet op het dakterras. We hebben heerlijk gegeten en zijn daarna gaan stappen met de klas in Kampala. Omdat de meesten uit de klas niet in Kampala verblijven, zat het Guesthouse het hele weekend vol met Nederlanders. Erg gezellig dus! We waren uiteindelijk met 17 man en die moesten natuurlijk ook allemaal vervoerd worden naar Iguana, de bar waar we naar toe wilden gaan. Dus we belde Israel, onze vaste special hire, en hij regelde het wel voor ons. Toen er rond half 10 een Matatu busje door de poorten kwam rijden moest ik echt lachen. Gewoon een Matatu busje voor ons geregeld, inclusief chauffeur en collector (degene die de deur open en dicht doet en het geld verzameld). We zaten dus in totaal met 19 man in dat de Matatu en ik zal je vertellen het was erg knus! Maar wij luidruchtige Nederlanders vinden dat helemaal niet erg dus we zijn zingend vertrokken richting Iguana. Onderweg naar de Iguana werd onze Matatu aangehouden en 3x raden waarom…. Ja ja teveel mensen in de Matatu, officieel mogen er maar 14 personen in vervoerd worden, dus werden we aangehouden. Hoe het nou is afgehandeld ik weet het niet, maar we mochten verder rijden met 19 man en er was uiteindelijk niks aan de hand. In de Iguana was het erg gezellig en er werd leuke muziek gedraaid. Het blijft echt super om te zien hoeveel ritme gevoel die afrikanen hebben! Rond half 4 ’s nachts wilde we richting het Guesthouse vertrekken maar kwam onze Matatu niet opdagen. Uiteindelijk hebben we via Iguana een special hire kunnen fiksen die ons wel zou brengen. Er waren al wat mensen naar huis gegaan dus waren over met 14 man. Helaas waren er maar 2 special hires beschikbaar dus dat werd proppen in een personen auto. 7 man in de ene auto met chauffeur en 7 man in de andere auto. Rustig zitten was er dus niet bij en ook dit was weer een hele ervaring. Ik heb de helft van de terugreis moeten duiken richting de grond, omdat anders de politie kon zien dat er teveel mensen inzaten… Uiteindelijk ben ik heelhuids, maar wel kreupel, aangekomen in het Guesthouse!

Zaterdagochtend ben ik weer vroeg opgestaan en zijn we met een aantal meiden naar de craft market geweest. Dit is een markt met allerlei kleine winkeltjes met allerlei souvenirtjes! Erg leuk om dit te zien en ik heb me even helemaal uitgeleefd ;)! Hahaha ik heb al erg veel souvenirtjes binnen en ik ga zeker nog terug om meer te halen! Dit ook omdat je hier flink kunt afdingen, het is even wennen maar ik moet toch wel toegeven dat ik er goed in ben geworden en dat ik het ook nog leuk vind ook! Voordat we naar de craft market zijn geweest hebben we een ander souvenirs winkeltje bezocht waar de prijzen vast stonden. Zo had ik een beetje een indicatie hoeveel ze ervoor vragen en ik heb sommige dingen zelfs nog onder die prijs kunnen krijgen. Nadat we twee uur lang hadden rondgelopen op de craft market zijn we het centrum van Kampala ingetrokken. Hier heb je echt duizenden winkels met allemaal leuke jurken, broeken, tassen, schoenen, you name it en ze hebben het! Ook hier hebben we best lang rond gelopen en ik heb een jurk gescoord voor oud en nieuw =D! Toen we terug waren in het Guesthouse was ik echt moe. Tijd om uit te rusten hadden we niet echt want we zijn uitgebreid gaan eten in de stad met de klas. Erg gezellig en ik heb echt goddelijk gegeten. Eindelijk weer een beetje westers eten want ik mis het eten stiekem toch wel! Uiteindelijk heeft de rest van de klas besloten om nog te gaan stappen maar ik was te moe. Dus ik lag om 12 uur moe maar voldaan in me bedje.

Zondag zijn Sita en ik vroeg opgestaan om weer naar Kawanda terug te reizen. Eenmaal thuis hebben we lekker niks gedaan en wat spelletjes gespeeld en natuurlijk weer Grey’s Anatomy gekeken!

Maandag was het weer tijd voor stage en hebben we op Glorious Primary School het esambly meegemaakt. Dit wordt iedere maandag en vrijdag ochtend gegeven door de school. Het is eigenlijk een soort drill sessie in mijn ogen! Alle kinderen staan in een rij achter elkaar en worden toegesproken door de leraren en de deputy van de school. Ze krijgen te horen hoe ze goede volwassenen kunnen worden en hoe ze zich horen te gedragen. Dit duurt ongeveer en uur en alle kinderen moeten stil zijn en aandachtig luisteren. Het esambly wordt afgesloten met een bevel dat de kinderen moeten marcheren naar hun klassen. Ook dit is heel anders dan in Nederland! Een totaal andere wereld en ik kan er maar moeilijk aan wennen. Maargoed na dit tafereel hebben Sita en ik een reken les gegeven aan primary 2. We hebben de klas in 4 groepen opgedeeld. We schreven iedere keer nieuwe sommen op het bord en dan moest het groepje antwoord geven. Als het antwoord goed was kregen ze een punt. Wie als eerste 5 punten had, was de winnaar en kreeg een sticker van ons. De kinderen waren erg enthousiast en ik was blij dat ze zo goed mee deden! Nadat we deze les hadden gegeven hebben we nog een interview gedaan voor ons onderzoek en zijn we richting het jongeren centrum gegaan. Tussendoor hebben we lekker wat gegeten aan een weg restaurantje. Vervolgens vertrokken vanuit het jongerencentrum naar de volgende school. Kibedi Primary School. Hier moesten we nog een observatie doen en een activiteit met primary 6. Ook hier deden de kinderen erg goed mee en gaven goede antwoorden op onze vragen. Ons onderzoek gaat over de acces tot learning and reference materials. De mening van de leerlingen is hierin ook belangrijk. Dus ik was blij dat ze goed mee werkte! Nadat onze activiteit erop zat hebben we de leerlingen de kans gegeven om vragen te stellen aan ons over Nederland en ook over onszelf. Dit vonden ze natuurlijk geweldig dus we hebben wel 50 vragen beantwoord. Ook wilde ze dolgraag op de foto met ons en hebben ze gevraagd of we nog een keer terug komen. Hierop hebben we ja gezegd en we gaan nog een keer langs om de foto af te geven. Erg leuk dus!

Dinsdag ochtend zijn we vroeg naar het jongeren centrum gegaan om alle interviews, observaties en activiteiten uit te werken voor ons onderzoek. We zijn erg goed bezig geweest en liggen weer helemaal op schema. Dit geeft wel een fijn gevoel! Wat mij echter wel frustreert is het volgende. Wij doen het onderzoek over de leer materialen en of ze beschikbaar zijn voor deze scholen. We zijn erachter gekomen dat de scholen weinig tot geen materialen hebben en de oorzaak hiervan is dat ze niet genoeg geld hebben. Aan het einde van het onderzoek zou ik graag met een oplossing komen zodat dit niet meer aan de orde is. Nou ben ik natuurlijk een Nederlander dus ik ben al heel erg bezig met de oplossing hiervan en ik wil graag met een super oplossing komen! Hebben jullie wel eens gehoord van het volgende gezegde? “Geef een man 10 vissen en hij kan 10 dagen eten, geef een man een hengel en leer hem vissen, dan heeft hij eten voor de rest van zijn leven”. Ik ben dus heel erg opzoek naar de hengel in dit verhaal, maar ik kan hem maar niet vinden! Het is een cirkel die maar rond blijft gaan, ze hebben niet genoeg geld voor school materialen, wij kunnen wel een fonds opzetten waardoor de scholen materialen kunnen aanschaffen, maar ook dit geld raakt een keer op. Ook zorg je er op deze manier voor dat ze afhankelijk blijven van “blanke”. Dus je houdt eigenlijk het derde wereld land hiermee in stand! Zo worden ze nooit onafhankelijk en gaan ze nooit leren hoe ze voor zichzelf kunnen ‘zorgen’. Ik wil zo graag hier iets achterlaten waar mensen echt wat aan hebben. Maar ik heb het gevoel dat ik nu helemaal niks kan betekenen voor hun en dat frustreert mij. Het zou toch jammer zijn als ik aan het eind van het onderzoek alleen maar met aanbevelingen kan komen??
Genoeg in ieder geval om mezelf te blijven prikkelen en ervoor te zorgen dat mijn komst hier niet voor niets is geweest. Dus laat ik me hersenen nog even flink werken en hopelijk ga ik met een goede oplossing komen!

Gistere zijn we de hele dag geweest op Noble Care Primary School geweest. Ook hier hebben we observaties, interviews en activiteiten gedaan voor ons onderzoek. Hier hebben we ook veel bruikbare informatie kunnen verzamelen en werden we hartelijk ontvangen. De kinderen willen graag meer weten van ons persoonlijk en dit geeft een erg leuke dimensie aan de activiteit!

Vandaag hadden we maar een activiteit gepland staan op Potters House Primary School. Dit was met Primary 5, dezelfde klas als waar we de activiteit voor Globell Oneness Day hebben gedaan. Ze vonden het erg leuk om ons weer te zien en deden erg goed mee. Op Potters House Primary School gaan we volgende week een les vullen over Nederland. We nemen wat Nederlandse muziek mee, nemen foto’s mee van ons leven in Nederland en geven ze wat informatie over Nederland. Dit vroeg de school zelf en natuurlijk wilde Sita en ik dit wel verzorgen! Deze les gaat plaats vinden in een Primary 6 klas en de leerlingen zouden zelf ook wat muziek en foto’s meenemen van hun leven. Erg leuk dus en ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken. De rest van de dag heb ik me bezig gehouden met het onderzoek uitwerken en me was. Maandag hebben we nog 1 interview gepland staan en dan kunnen we ons report gaan schrijven. We zijn dus echt goed bezig geweest en als ons report klaar is gaan we alleen maar leuke dingen doen op de scholen. Zo zijn Sita en ik momenteel bezig met het schrijven van een toneelstukje over cultuurverschillen. De kinderen van primary 2 gaan dit toneelstukje uitvoeren tijdens het eindconcert van de school. Dit eindconcert vind plaats op zondag 17 november en Sita en ik zijn hier ook voor uitgenodigd. Op deze manier kunnen we ook de ouders van de kinderen te woord staan over de materialen. Super leuk we moeten nog veel oefenen met de kinderen!

Dit weekend staat er ook weer veel op de planning, morgen vertrekken we naar Jinja. Dit is een stad ongeveer 3 uur rijden vanaf Kampala en hier lopen een aantal klasgenoten stage. In Jinja ontspringt de Nijl en hier gaan we een boottocht op maken, zaterdag gaan we wild water raften op de Nijl, dit is een tocht van ongeveer 27 kilometer (Hoe vet is dat??? =D) en zondag gaan we lekker relaxen bij een super de luxe hotel waar je de hele dag kan zwemmen voor omgerekend €2,-. Kortom ik vermaak me hier prima!

Heel veel leesplezier!

Ps. De foto’s kunnen jullie weer vinden op facebook! En ik heb er 1/3 van mijn tijd in Oeganda erop zitten





  • 01 November 2012 - 21:08

    Wilma Van De Velde:

    wat een geweldig v erhaal weer meiske en leuk dat de kinderen zo goed meewerken
    kn me voorstellen dar het je frustreert als je niets achter kunt latern, maar bedenk dan dit meid
    dat je er was en dat je hun toch wat heb kunnen leren

    heel veel plezier dit weekend met raften, ja echt super tof en dat nog wel op de nijl
    greetings en hugs
    xxxxxxxxxxxxxxxjes mammie


  • 01 November 2012 - 21:08

    Wilma Van De Velde:

    wat een geweldig v erhaal weer meiske en leuk dat de kinderen zo goed meewerken
    kn me voorstellen dar het je frustreert als je niets achter kunt latern, maar bedenk dan dit meid
    dat je er was en dat je hun toch wat heb kunnen leren

    heel veel plezier dit weekend met raften, ja echt super tof en dat nog wel op de nijl
    greetings en hugs
    xxxxxxxxxxxxxxxjes mammie


  • 02 November 2012 - 16:35

    Anny:

    Lieve Evi,
    Ze zeggen wel eens "je zou er een boek over kunnen schrijven" jij bent aardig op weg.
    Wat een geweldige verslagen.
    fijn dat je toch met z'n allen kunt uitgaan, maakt het net een stuk leuker zeker als je ook nog als een koningin wordt behandeld, super.
    Het zal jullie goed doen dat de kinderen het zo fijn vinden dat jullie er zijn.
    Als ik zo lees is het echt terug naar het jaar 0, zoiets zie je in oude films.

    Wat een avontuur gaan jullie aankomend weekend beleven.
    Heel veel plezier en geniet ervan.

    Dikke kus en knoevel,
    Lambert en Anny

  • 02 November 2012 - 16:35

    Anny:

    Lieve Evi,
    Ze zeggen wel eens "je zou er een boek over kunnen schrijven" jij bent aardig op weg.
    Wat een geweldige verslagen.
    fijn dat je toch met z'n allen kunt uitgaan, maakt het net een stuk leuker zeker als je ook nog als een koningin wordt behandeld, super.
    Het zal jullie goed doen dat de kinderen het zo fijn vinden dat jullie er zijn.
    Als ik zo lees is het echt terug naar het jaar 0, zoiets zie je in oude films.

    Wat een avontuur gaan jullie aankomend weekend beleven.
    Heel veel plezier en geniet ervan.

    Dikke kus en knoevel,
    Lambert en Anny

  • 02 November 2012 - 16:35

    Anny:

    Lieve Evi,
    Ze zeggen wel eens "je zou er een boek over kunnen schrijven" jij bent aardig op weg.
    Wat een geweldige verslagen.
    fijn dat je toch met z'n allen kunt uitgaan, maakt het net een stuk leuker zeker als je ook nog als een koningin wordt behandeld, super.
    Het zal jullie goed doen dat de kinderen het zo fijn vinden dat jullie er zijn.
    Als ik zo lees is het echt terug naar het jaar 0, zoiets zie je in oude films.

    Wat een avontuur gaan jullie aankomend weekend beleven.
    Heel veel plezier en geniet ervan.

    Dikke kus en knoevel,
    Lambert en Anny

  • 02 November 2012 - 16:35

    Anny:

    Lieve Evi,
    Ze zeggen wel eens "je zou er een boek over kunnen schrijven" jij bent aardig op weg.
    Wat een geweldige verslagen.
    fijn dat je toch met z'n allen kunt uitgaan, maakt het net een stuk leuker zeker als je ook nog als een koningin wordt behandeld, super.
    Het zal jullie goed doen dat de kinderen het zo fijn vinden dat jullie er zijn.
    Als ik zo lees is het echt terug naar het jaar 0, zoiets zie je in oude films.

    Wat een avontuur gaan jullie aankomend weekend beleven.
    Heel veel plezier en geniet ervan.

    Dikke kus en knoevel,
    Lambert en Anny

  • 04 November 2012 - 19:53

    Marion:

    Hoi Evi,
    Telkens weer erg leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Je krijgt zo wel een heel andere kijk op de wereld he?! Mooi om dit alles mee te mogen maken.

    Liefs van ons allemaal.

  • 05 November 2012 - 21:44

    Jill:

    hey Evi, wat geniet ik van je verhalen, wat maak je veel mee! wat een avonturen zeg. En volgens mij vliegt de tijd enorm. Mooi om te lezen hoe je er in staat en wat je je allemaal afvraagt. Ik zou zomaar een uurtje aan willen schuiven om het echt van je te horen ;-)

    Nou meid, geniet er van, je doet het super!

    groeten Jill

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evi

Mijn naam is Evi van de Velde en ben 23 jaar oud. Voor mijn minor ga ik 9 weken ontwikkelingswerk doen in Kampala, Uganda. Hier ga ik stage lopen op een jongerencentrum. Wat ik tijdens deze stage ga doen is nog niet helemaal duidelijk... Ik vind het erg spannend en de dagen worden steeds korter

Actief sinds 25 Sept. 2012
Verslag gelezen: 413
Totaal aantal bezoekers 8682

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2012 - 28 December 2012

Ontwikkelingswerk in Uganda

Landen bezocht: