Enjoying Uganda - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Evi Velde - WaarBenJij.nu Enjoying Uganda - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Evi Velde - WaarBenJij.nu

Enjoying Uganda

Door: Evi van de Velde

Blijf op de hoogte en volg Evi

18 December 2012 | Oeganda, Kampala

Zoo ik ben weer terug in Kampala na het reizen door het zuid westen van Oeganda. Het was echt een geweldige ervaring en ik heb volop genoten van de prachtige natuur die Oeganda te bieden heeft! Voordat ik vertrok naar Oeganda had ik nooit durven dromen dat dit zo’n prachtig land is, wat heel veel te bieden heeft qua natuur. Oeganda wordt de pearl of Africa genoemd en na deze trip kan ik dit alleen maar bevestigen!

Maargoed hier het reisverslag van de afgelopen 8 dagen. Maandag 10 december zijn we om half 8 ’s ochtends vertrokken vanuit ICU Guesthouse richten Queen Elizabeth National Park. Rond 1 uur kwamen we aan in Fort Portal, een heel leuk, net plaatsje. Hier hebben we genoten van een heerlijk lopend buffet en ik heb nog iets typisch Oegandees eten gegeten. Namelijk, een cowshoof, ja ja dat is hier ook een delicatesse. Het is het gedeelte van een koeien poot net boven de hoef. Dit is gekookt dus helemaal zacht geworden en ik dacht, laat ik dit ook maar eens proberen. Ik heb een heel klein stukje geproefd en het smaakt eigenlijk hetzelfde als al het gekookte vlees hier. Het was niet voor herhaling vatbaar dus ik heb het maar bij dat ene stukje gelaten… Na dit eten zijn we verder gereden naar Queen Elizabeth National Park. Onderweg kwamen we langs de evenaar en heb ik hier even op gebalanceerd. Rond half 5 kwamen we dan eindelijk aan bij het park en heeft onze gids (Xavier) ons verast met een extra gamedrive =D. We waren nog geen 5 minuten in het park en we zagen al een leeuw =D! Een mannetjesleeuw liep over de weg en ging ongeveer 10 meter van de weg af rustig liggen. Ohh niet normaal om zo’n beest te zien joh! Heel onwerkelijk en zo rustig ook.. Op een gegeven moment had de leeuw er genoeg van en ging er vandoor. Gelukkig heb ik goede foto’s kunnen nemen en zijn we verder gereden. Queen Elizabeth heeft een hele andere natuur in vergelijking met Muchison Falls. Het is leuk om dit verschil te zien en ook te beseffen dat hier dus ook andere dieren leven hierdoor. Zo vind je bijvoorbeeld in Queen Elizabeth geen giraffen… Op een gegeven moment kwamen we een olifant tegen die midden op de weg stond. Dit was zichtbaar een erg oude olifant, z’n vel hing er maar een beetje slapjes bij, zijn slurf hing op de grond en hij was incontinent. We zijn echt super dichtbij kunnen komen (zo’n 10 meter). Hij bleef gewoon rustig op de weg staan en liet duidelijk weten dat hij niet aan de kant ging. Verder zijn we tijdens deze gamedrive veel soorten antilopen tegengekomen. Tegen 7 uur, toen het donker begon te worden, zijn we richting het hostel gereden. Hier sliep ik samen met Sita op een kamer en we verblijven hier twee nachten. We hebben lekker gegeten en zijn op tijd naar bed gegaan. Toen we in bed lagen hoorde we de pumba’s knorren bij ons raam en dit was toch wel even schrikken… ’s Nachts naar de wc gaan doe je dan toch wel heel voorzichtig!!

Dinsdagochtend zijn we om half 7 vertrokken voor een kleine gamedrive en de chimp tracking. We hoorde van Xavier dat er vannacht ook Nijlpaarden zijn geweest bij het hostel. We slapen dus echt in het park tussen de wilde dieren, echt super vet! Tijdens de korte gamedrive hebben we twee leeuwinnen gezien. Ze lagen rustig op een open plek te rusten. Op een gegeven moment kwamen er twee jonge leeuwen uit de struiken gelopen en Xavier vertelde dat het twee jongen zijn van één van de leeuwinnen. Het was een mannetje en een vrouwtje. Ze liepen echt super schattig naar hun moeder toe om die kopjes te geven en er gezellig bij te gaan liggen. Het is onvoorstelbaar dat deze beesten doden! Ze zien er zo rustig en lief uit! Ik heb echt genoten van dit uitzicht. Als klap op de vuurpijl kwam er ook nog een klein welpje uit de struiken gelopen =D! Dit maakte het helemaal af! Helaas moesten we verder rijden zodat we op tijd waren voor de chimp tracking. Om 8 uur waren we er en hier was echt een prachtig uitzicht. De chimpansees leven in een kloof en vanaf het beginpunt had je prachtig uitzicht over deze kloof. Rond half 9 zijn we aangereden naar het punt waar we de kloof in gingen. Hier hebben we eerst nog een uitleg gekregen van onze gids. In totaal leven er 22 chimpansees in deze kloof over een lengte van 8 kilometer. Het is daarom ook niet zeker dat we vandaag de chimpansees vinden, ook omdat ze erg verlegen zijn en erg goed zijn in verstoppen. Verder legde ze uit dat er meer dieren leven in de kloof zoals nijlpaarden, leeuwen etc. Ze proberen deze beesten te vermijden maar ze hebben voor de zekerheid toch een geweer bij ter bescherming. Dit gaf me van de ene kant een veilig gevoel maar van de andere kant ook totaal niet! Wij gaan dadelijk te voet die kloof in en we staan straks dus misschien oog in oog met een wild, groot beest! Als die willen aanvallen helpt zo’n geweer ook niet. Maargoed laten we er maar op vertrouwen dat het goed komt! Vervolgens zijn we de kloof ingelopen en het is echt een jungle gewoon. Overal groene bomen, planten, struiken, erg dicht bebost en vochtig. Echt super vet dus =D! Onderweg kwamen we voetafdrukken tegen van leeuwen, nijlpaarden en zelfs olifanten! Het besef dat deze dieren hier lopen geeft op een of andere manier wel een adrenaline kick! Na een tijd lopen kwamen we bij de rivier aan, doordat het flink had geregend was de rivier een stuk breder geworden en moesten we door het water lopen voordat we bij de brug aankwamen. Nou laten we dit maar doen dan he! Tot onze knieën kwamen we in het water terecht maar ook dit gaf weer een leuke kick. Nadat we door het water heen waren gelopen kwamen we weer op een droog stuk terecht en onze gids zag een chimpansee in de verte. We hebben ons snel gehaast naar deze plek en ook dit gaf weer een kick! Eenmaal aangekomen bij de plaats zagen de chimpansee nog net wegrennen van ons. De gids wist dat de rest van de groep waarschijnlijk in de buurt was dus hebben we gewacht. En ja hoor, opeens volgde de rest van de groep die ene chimpansee en sprongen ze van boom naar boom boven ons. We zijn zelfs onder geplast, hahahaha! In totaal hebben we 6 chimpansees gezien en was het een geslaagde wandeling! In totaal hebben we zo’n 2 uur in de kloof gewandeld en ik kan dit de hele dag door doen. Lekker in de natuur opzoek naar geweldige dieren. Nadat we terug waren bij het begin punt hebben we nog een kleine gamedrive gedaan. Tijdens deze gamedrive kwamen we een groep olifanten tegen en hier zat een kleintje bij =D! Echt super schattig! Echt geweldig en wat het plaatje helemaal compleet maakte was dat de kleine baby olifant de staart vast hield van zijn mama!! Echt ongelooflijk en super cute =D! Verder kwamen we weer langs het punt waar we de leeuwinnen hadden gezien en hier lagen ze nog steeds. Dus hier hebben we weer heerlijk gekeken naar deze dieren en rond half 1 waren we terug in het hostel en hebben we geluncht. Rond 2 uur hadden we een boottocht over het kanaal tussen Lake Edward en Lake George. De olifanten en de buffels zaten in het water af te koelen en te eten, dus die hebben we van dichtbij bekeken. Echt super vet om dit ook een keer te zien! Verder hebben we ook een paar krokodillen gespot =D! En kwamen we langs een vissersdorpje. Erg leuk! Nadat we de boottocht hadden gedaan zijn we naar een chique lodge gegaan en hebben we hier heerlijk gezeten en wat gedronken. Rond 7 uur waren we weer terug in het hostel en hebben we een filmpje gekeken. Toen ik in me bed lag kwam Sita binnen met de mededeling dat er olifanten op 20 meter afstand van onze kamer aan het eten waren. Dit wilde ik natuurlijk wel zien, dus ik in me pyjama richting de olifanten en ze stonden inderdaad erg dichtbij. Het was donker dus ik kon het niet zo goed zien, maar je zag duidelijk de contouren en de slagtanden van de olifanten. Echt super vet maar ik ben toch maar weer terug gegaan naar me bedje.

Woensdag zijn weer om half 7 vertrokken voor een gamedrive. We kwamen wederom een groep olifanten tegen en het is iedere keer weer geweldig om deze dieren te zien van zo dichtbij! De rest van de gamedrive hebben we wat antilopen gezien maar voor de rest niks. Totdat Xavier een telefoontje kreeg van een collega. Hij vertelde ons niet wat er aan de hand was, maar hij scheurde flink door het park heen en ik was echt benieuwd wat er was… We bleken iets te laat op de bestemming te zijn… Een leeuwin had een waterbug (soort antiloop) gekilled en helaas hebben we dit gemist. Wat we wel hebben gezien is het karkas van de waterbug. De leeuwin had er even genoeg van en is in de bosjes gaan zitten totdat ze weer honger had. Alle ingewanden van de waterbug waren te zien en dit was echt vet. Dit is de natuur. Vervolgens zijn we gaan ontbijten bij een meertje. Na het ontbijt zijn we naar dit meer gelopen. Dit is een zout meer en hier doen ze zout innen. Erg interessant om te zien hoe ze dit doen en wat een werk dit is… Na dit meer hebben we Queen Elizabeth verlaten en zijn we richting de Rwenzoir Mountains gereden. Na een kwartier op de verharde weg stak er gewoon een kudde olifanten over. Welcome to Africa ;)! Gewoon facking olifanten op de weg! Ook hier zat een babytje bij en het blijft zo aandoenlijk. Zeker toen het kleintje ging rennen was dit nog geweldiger! Ze doen hun kleine slurfje omhoog en trekken een sprintje. Echt super schattig! Nadat we onze weg hadden vervolgd kwamen we in de Rwenzori Mountains. Wat een prachtig uitzicht vanaf de weg op die bergen, geweldig! Rond half 3 kwamen we aan bij onze accommodatie en tot mijn verbazing was dit midden in de bergen. Ik had gedacht dat we aan de voet van een berg sliepen maar niets was minder waar. De hutjes stonden tussen de bergen in en het was echt een geweldig uitzicht =D en wat een oase aan rust! We hebben hier geluncht en de rest van de middag hadden we lekker niks. Ik heb rustig een boekje gelezen en in mijn dagboek geschreven. Verder heb ik me mentaal voorbereid voor de volgende dag. We konden kiezen uit drie verschillende wandelingen namelijk; een village walk, een forrest walk en de hill walk. Een village walk hadden we al gedaan, de forrest walk was een beetje standaard dus hebben we maar gekozen voor de hill walk. We gaan dus morgen een berg beklimmen en gaan 700 meter stijgen. Vanaf de top kunnen we de andere bergtoppen zien met de sneeuw erop. Echt super vet dus! Alleen zijn er een paar nadelen, ik heb nog nooit een berg beklommen, ik heb totaal geen conditie, sport al jaren niet meer dus die spieren van me zullen wel niet meer bestaan en dit allemaal in een weer van 30 graden. Succes zou ik zeggen! Maargoed voor alles moet er een eerste keer zijn..

Donderdag zijn we om kwart over 5 opgestaan om te ontbijten en om kwart over 6 vertrokken we richting de berg. De accommodatie ligt op een hoogte van 1600 meter en het hoogste punt van de berg die we gaan beklimmen ligt op 2300 meter. Ik begon vol goede moed,maar toen ik de helling zag was deze moed direct verdwenen… wat een steile helling zeg! Ik zal maar niet in detail treden maar naar veel gevloek, getier, op adem komen, doorzetten en veel zweet kwamen we eindelijk bij de top aan. Het uitzicht hier viel een beetje tegen en helaas konden we de besneeuwde toppen niet zien. Deze hadden we gelukkig onderweg gezien en het uitzicht onderweg was wel prachtig. Uiteindelijk is het me gelukt en was ik toch best trots op mezelf. Maar toen kwam nog het afdalen… dit was net zo stijl en totaal niet handig. Ik ben gelukkig wel geboren met een super goede motoriek (uhm NOT) dus ik ben maar een aantal keer gevallen ;). Rond half 1 waren we terug bij ons hutje. Ik was echt compleet gesloopt en voelde echt alle spieren die ik, blijkt nu, toch wel heb. Na de lunch ben ik lekker in me bedje gekropen en heb ik anderhalf uur geslapen. De rest van de middag was het heerlijk bijkomen en ik blijf erbij, ik heb het toch maar mooi gedaan en het was het achteraf dubbel en dwars waard =D!

Vrijdag konden we eindelijk eens een keer uitslapen (tot maar liefst half 8) en zijn we naar een heerlijk ontbijt vertrokken uit de Rwenzori Mountains. De laatste stop voor de georganiseerde reis is Lake Mburo. Dit is een lange reis dus hebben we de hele dag in de auto gezeten. Ik heb heerlijk een boek gelezen en genoten van de omgeving. Rond 4 uur kwamen we dan eindelijk aan mij Lake Mburo en hebben we direct een boottocht gedaan over het meer. Het was heerlijk rustig en heb wederom genoten van de rust en de natuur, heerlijk! Tijdens de boottocht hebben we weer wat nijlpaarden, vis arenden, verschillende soorten volgens en een krokodil gezien. Na de boottocht hebben we het avondeten besteld en zijn we nog voor een gamedrive gegaan. Tijdens deze gamedrive heb ik het laatste dier op me verlanglijstje af kunnen strepen, namelijk een zebra =D! Dit zijn echt prachtige beesten. De vacht is zo duidelijk gestreept dat het gewoon nep lijkt. Het lijkt alsof het erop is getekend zo duidelijk zijn de lijnen! Vervolgens hebben we lekker wat gegeten en zijn we naar onze slaapplekken vertrokken. Ook hier slapen we echt in de natuur en ook hier kunnen dieren rond het huisje zitten. Gelukkig lag ons huisje diep in het bos en was de wc 5 minuten lopen dus ik maakte me niet zo druk om tegen een nijlpaard aan te lopen (niet dus!). Er zat maar één ding op en dat was niet naar de wc gaan!

De volgende ochtend ging de wekker weer om 6 uur omdat we een safari walk hadden. Het regende echter zo hard dat we tot half 9 hebben gewacht voordat we konden vertrekken. Tijdens de safari walk hebben we verschillende soorten antilopen gezien maar helaas geen zebra’s. Omdat het had geregend was de grond erg nat en zebra’s houden hier niet van. Erg jammer, maar ik geloof dat we voldoende zijn verwend met de andere dieren die we hebben gezien. Na de safari walk zijn we richting Mbara gereden. Hier zijn we uitgestapt en hebben we de matatu gepakt naar Fort Portal. Xavier heeft voor ons de rest van de reis geregeld bij een vriend van hem. Rond 5 uur kwamen we aan in Fort Portal en zijn we heerlijk uit gaan eten bij een pizzeria.

Zondag ben ik eerst naar het ziekenhuis gegaan in Fort Portal. Ik had in een keer een rare wond op me onderarm en deze zag er niet zo fris uit. Het blijkt dat ik een of andere bacterie heb opgelopen dus heb ik een antibiotica kuur gekregen en wat antibacteriële zalf voor op de wond. Dus ik hoop dat het aan het einde van de week over is! Na het ziekenhuis zijn we naar een chique hotel gegaan en hier hebben heerlijk gezwommen en genoten van de zon. Ook hebben we uitgebreid gegeten in het hotel en het eten was echt goddelijk! Echt een vakantie dus =D!

Gisteren zijn we om half 8 vertrokken naar Semuliki National Park. We hebben gekozen om hiernaar toe te gaan omdat hier hot springs te vinden zijn. Dit is weer eens een keer wat anders dan een safari. Hier hebben we een wandeling gedaan door het tropisch bos. Het was erg vochtig en warm. Ook was dit weer een hele andere omgeving en ik heb weer genoten van de natuur. We hebben verschillende soorten apen gezien. Op een gegeven moment kwamen bij de hotspring uit en dit is echt apart dat dit water zo uit de aardkorst komt. Bij de tweede hotspring kwam het water echt uit de stenen gesprongen en ook dit gaf echt een apart effect. Om deze wandeling af te sluiten hebben we wat eitjes, matoke en aardappels gekookt in het water van de hotsprings =D! Echt super vet natuurlijk en heel apart om dit te doen. De lunch was heerlijk en dit park is in mijn ogen echt een toevoeging gehad voor de reis! Na de lunch zijn we terug gereden en hebben we de bus van 3 uur gepakt terug naar Kampala. Om half 9 waren we dan eindelijk terug in het guesthouse en het was een hele onderneming in die bus. Je zit echt hutje mutje op elkaar, met ouderen, baby’s etc. Een erg leuke ervaring voor één keer.

Vandaag is een lekkere chill dag =D! Kortom de reis was echt geweldig en ik heb genoten van alles. Ik heb nu echt alles gezien wat er te zien valt hier in Oeganda op de Ssese eilanden na, maar die komen er natuurlijk nog aan! Ik moet wel zeggen dat ik steeds meer zin heb om naar huis te komen! Ik kan echt niet meer wachten om iedereen weer te zien en al mijn verhalen te vertellen!

Veel leesplezier!!


  • 18 December 2012 - 15:40

    Marion:

    Wat een mooi verhaal weer! Lijkt mij geweldig om allemaal te zien zeg!! En .....ontbijten na het zien van al die ingewanden???? Jakkes.
    Veel plezier nog van je laatste dagen daar.

    Liefs,
    Marion

  • 18 December 2012 - 18:20

    Je Zusje:

    Geweldig!! Tot over 10 daagies dikke kus xxxxxxxxxxxx

  • 19 December 2012 - 11:19

    Wilma:

    wat een geweldig verhaal weer meiske, lijkt me echt geweldig om dit allemaal mee te maken!!!!!!!
    Dit nemen ze je niet meer af en je hebt het toch maar weer mooi gedaan.
    Wij kijken ook uit naar je thuiskomst, we tellen de dagen af.
    Geniet nog van je laatste dagen rust lekker uit en we srpeken je met kerst nog
    maar voor iedereen daaro hele fijne kerstdagen!!!!!!!!!!!!!!!!

    Veel iefs mam xxxxxxxxxxxx

  • 23 December 2012 - 10:20

    Annemie:

    HALLO EVI,

    Wat een mooie verhalen, wat een ervaring dat nemen ze je nooit meer af.
    Maar kijk er wel naar uit dat je snel thuis komt.
    laatsts dagen , nog even genieten of uitrusen en je voorbereiden op je thuisreis.
    geniet nog even en ook voor jouw fijne kerstdagen .

    lieve groetjes Annemie.

  • 23 December 2012 - 13:43

    Jan Nelly Van De Velde:

    Hallo Evi.

    Geweldig wat jij allemaal mee maakt,om jaloers op te worden.

    Nog maar 5 nachtjes en je bent weer thuis

    We zullen je missen met de Kerst, maar de cadeautjes liggen op je te wachten.

    Liefs Opa en Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evi

Mijn naam is Evi van de Velde en ben 23 jaar oud. Voor mijn minor ga ik 9 weken ontwikkelingswerk doen in Kampala, Uganda. Hier ga ik stage lopen op een jongerencentrum. Wat ik tijdens deze stage ga doen is nog niet helemaal duidelijk... Ik vind het erg spannend en de dagen worden steeds korter

Actief sinds 25 Sept. 2012
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 8684

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2012 - 28 December 2012

Ontwikkelingswerk in Uganda

Landen bezocht: