Almost the big five!! - Reisverslag uit Kawanda, Oeganda van Evi Velde - WaarBenJij.nu Almost the big five!! - Reisverslag uit Kawanda, Oeganda van Evi Velde - WaarBenJij.nu

Almost the big five!!

Door: Evi van de Velde

Blijf op de hoogte en volg Evi

12 November 2012 | Oeganda, Kawanda

Hallo allemaal, ik weet het, ik heb donderdag nog een verhaal geschreven maar ik heb dit weekend echt zoo veel super vette dingen meegemaakt, dat ik dit gewoon moet delen met jullie =D!! Echt een geweldige ervaring met vele nieuwe indrukken en het ultieme Afrika gevoel!

Vrijdag was dan eindelijk de dag aangebroken van onze geplande trip. Helaas begon de trip wat minder. We zouden rond 8 uur opgepikt worden door het safari busje die ons het hele weekend zouden vervoeren. Sita en ik waren onderweg naar de main road van ons dorpje, onze opstapplaats, toen we gebeld werden door Vera. We waren met 16 man, dus hadden we twee busje geregeld. 1 van de busjes was er nog niet dus het was makkelijker om terug te gaan naar ons huisje en hier verder nieuws af te wachten… Om kwart over 11 kwam eindelijk het verlossende telefoontje dat er een busje was geregeld en dat ze er over ongeveer een half uur zijn. Sita en ik hebben de tijd gedood met wat spelletjes en meligheid. Maargoed eenmaal in het busje kregen we te horen dat de organisatie (grassrootz) waarbij we de reis geboekt hadden, flink was opgelicht! Blijkt dat 1 van de medewerkers (die er al lang werkt en wat volgens de collega’s een goede vent was) er met al het geld vandoor is gegaan. We hebben allemaal ongeveer 200 euro betaald voor deze trip, dus tel maar uit de winst die die gast heeft gemaakt. Erg lullig natuurlijk ook voor de organisatie zelf, dus die hebben hals over kop een nieuw busje, een nieuwe chauffeur en nieuw geld moeten fiksen zodat onze trip door kon gaan. Maargoed rond 12 uur waren we dus onderweg naar de rhino sanctuary, hier zijn we rond half 3 aangekomen. Dit rhino sanctuary is de enigste in Oeganda en is opgericht omdat er de witte neushoorn is uitgestorven in Oeganda. Ze wilde deze prachtige dieren weer terug in Oeganda brengen dus zijn ze een breeding program begonnen met een neushoorn uit Amerika en Kenia. Ondertussen zijn er 6 jonge neushoorns geboren en bestaat de groep nu uit 12 neushoorns. De neushoorns leven in een afgezet gebied en worden hier 24/7 in de gaten gehouden. Dit omdat de hoorns nog erg gewild zijn en er nog steeds op ze gejaagd word. Na wat enige uitleg kregen we regen laarzen aan en zijn we met de auto vertrokken. Op een bepaald punt zijn we uitgestapt en begon de rhino tracking. Echt super spannend en na ongeveer een kwartier lopen door de blubber en water poolen zagen we ze dan. Het is echt super onwerkelijk om deze grote logge beesten te zien lopen. Het park is een gebied met erg veel hoog gras. Omdat witte neushoorns alleen gras eten, zagen we de koppen niet goed van de neushoorns maar de dikke billen waren ook al geweldig ;)! We hadden het geluk dat we er 3 bij elkaar waren, het dominante mannetje, Taleo, een vrouwtje, Bella en haar jong, Donna. Echt super geweldig!! We hebben ze een tijdje gevolgd en veel foto’s kunnen maken. Vooral het baby’tje is zo schattig en je kunt je niet voorstellen dat zo’n groot ding nog maar 10 maanden oud is. Echt een geweldig gevoel! Ik heb niet zo’n hele goede foto’s kunnen maken maar er zitten een paar leuke bij! Na ongeveer een uur zijn we terug gelopen naar de auto. Eenmaal terug op het begin punt hebben we nog heerlijk gegeten en zijn we verder gegaan. We hebben nog ongeveer 2 uur in de auto gezeten toen we bij onze slaapplaats aankwamen. We sliepen in een village, in een hutje. Echt super vet natuurlijk want dit is helemaal het Afrika gevoel! Nadat we onze spullen hadden uitgepakt hebben we heerlijk gegeten in de eetzaal en daarna lekker in me bedje gekropen zodat ik voor morgen weer goed uitgerust ben.

Om half 7 ging de wekker op zaterdag, omdat we om 7 uur een village walk gingen doen. De eigenaresse van deze prachtige slaapverblijf heeft ons rondgeleid door het dorpje. Ze heeft ons geleerd hoe ze eten verbouwen, maken en oogsten. Heel leuk om te zien dat zo’n dorpje eigenlijk met helemaal niks, alles verbouwd zodat ze altijd eten hebben. We hebben ook kuddes geiten gezien en hutje van koeienstront. Heel bizar eigenlijk om te zien, je hebt echt het idee dat je in een museum rondloopt en dat de mensen die bij die hutjes zitten om 17.00 uur weer naar huis gaan, echt apart. Ook heb een schattig kindje gezien die bang was voor blanke, ook dit is erg apart om te zien. Verder zijn we naar een smid gegaan. Hij liet ons zien hoe hij het ijzer smeedde en zo speren, messen en andere wapens maakte. Echt een prachtige wandeling gehad in een prachtige omgeving waarin ik weer een beetje meer te weten ben gekomen over Afrika! Ik zou best een weekje zo in zo’n village willen meeleven met de lokale bevolking, dat lijkt me echt vet en wie weet heb ik er nog wel tijd voor! Na de village walk hebben we lekker ontbeten en zijn we vertrokken richting Murchison Falls National Park. Onderweg heb ik me niet verveeld omdat je hier echt een prachtige natuur hebt. Rond 12.00 uur waren we gearriveerd bij de top van de watervallen. Nou mijn hart sloeg wel even een paar slagen over toen ik dit geweld zag! Ik dacht dat ik al heftige rapids had gezien, maar dit viel toch vies tegen! Dit was echt een rapid met een kracht daar werd ik gewoon weer bang van. Maargoed, ik heb me moed bij elkaar geraapt en ben richting de top gelopen. Ik heb hier geweldige foto’s gemaakt en heb echt staan genieten! Op een uitkijk punt regende het gewoon vanwege de kracht van het water als die de waterval af gaat! Ook omdat de zon scheen kwamen er geweldige regenbogen tevoorschijn. Geweldig beeld, ik heb er echt van genoten! Helaas konden we maar even blijven omdat er om 14.00 uur een boottocht gepland stond en we hier nog naar toe moesten rijden en ook nog moesten lunchen. Die lunch was echt goddelijk, ik had een beef burger met kaas en bacon! Ohh wat een smaak sensatie zeg! Ik mis het Nederlandse eten toch wel een heel erg klein beetje… Maargoed na de lunch richting de boot gereden en hier zijn we opgestapt. Het was echt prachtig weer dus ik heb me broek afgeritst en me shirt uit gedaan en heerlijk op het dak van de boot genoten van het uitzicht, de zon en de dieren. Deze boot bracht ons naar dezelfde watervallen waar we bovenop hebben gestaan, alleen zien we ze dan vanaf het water… Ook dit is natuurlijk super vet en onze gids vertelde ons dat er veel nijlpaarden en buffels in het water te vinden zijn en als we geluk hebben we ook nog olifanten en krokodillen spotten. Hoe vet zou dat dan zijn =D?? Al vrij snel zagen we de nijlpaarden, maar wat zijn dat een luie beesten zeg, ze liggen alleen maar in het water te kijken naar de boot, hahaha. Je ziet dus alleen wat oogjes, oortjes en af en toe een kont uit het water steken. Maargoed erg leuk om te zien! Ook waren er redelijk wat buffels te vinden aan de waterkant wat ook erg grappig was. Ook hebben we 1 kleine krokodil kunnen spotten op een rots en daarna kwamen we aan bij de watervallen. Echt super om dit te zien! Wat een natuur hier in Oeganda. Nederland stelt echt gewoon helemaal niks voor als je dit zo ziet! De boot meerde aan, aan een eilandje, en we konden op een steen klimmen en met de waterval op de foto. Dit was echt heel gaaf en het zijn mooie foto’s geworden! Na een kwartiertje moesten we helaas weer weg omdat de volgende boot eraan kwam. Maar ohh wat had ik graag hier de hele dag willen blijven zeg, nogmaals geweldig! Op de terugweg werd de boottrip nog beter! We hebben 2 olifanten gespot aan de rand van de Nijl. Hier kwamen ze waarschijnlijk om wat te drinken en wat is het geweldig om deze beesten te zien in het wild! Tot slot was er nog een nijlpaard die aan het eten was dus heb ik het hele lichaam kunnen zien. Toen we uitstapte was er een hele groep bavianen ons aan het opwachten. Erg grappig om deze beesten te zien! De boottocht heeft in totaal ongeveer 3 uur geduurd en het was geweldig! Ik vroeg me nog af of deze trip vetter kon worden… Nou dat werd ie =D! Naar onze volgende slaapplaats moesten we aan de andere kant van het park eruit met de auto omdat deze accommodatie niet erbuiten lag. Dus hadden we al een kleine safari van 1 uur. Het dak van de auto werd omhoog gezet waardoor je kan staan in de auto en foto’s kan maken. Onze chauffeur vertelde dat je ook op het dak kon plaats nemen en dat liet ik me natuurlijk geen tweede keer zeggen. Dus met veel moeite heb ik mezelf op het dak gekregen. Je ziet dan op metalen palen en is een soort bakje, waardoor je je makkelijk vast kan houden. Wat een bevrijdend gevoel zeg als je bovenop die auto zit. Je hebt een prachtig uitzicht over het park en het lijkt wel eindeloos. We hebben allerlei dieren gespot zoals giraffen, diverse soorten antilopen en buffels. Wat een ervaring was dit! Eenmaal aangekomen bij onze accommodatie viel mijn mond open van verbazing! Wat een prachtige accommodatie waar we als god werden ontvangen. We kregen ijskoude handdoeken om hiermee ons gezicht te laten afkoelen, ik was wat verbrand in me gezicht dus dit was echt goddelijk! Vervolgens kregen we een ijskoud drankje konden we genieten van het prachtige uitzicht! We sliepen in tenten, die uitkijk hadden op de Nijl, ook was er een normale wc en een goede douche. Ik heb echt een half uur met mijn mond open gestaan van verbazing! Het was echt prachtig en Sita en ik hebben plaats genomen voor onze tent en genoten van het uitzicht en de zonsondergang. Daarna snel gaan douchen want we kregen een 4 gangen diner. Ik, Vera en Sita hebben meteen een fles wijn besteld voor bij het eten en het was goddelijk! We kregen een salade, soep, het hoofdgerecht (beef met rode wijn saus, HALLELUJA!!!) en een chocolade cake na. Na dit geweldige diner ben ik lekker in het tentje gaan liggen om wat tot rust te komen. Morgen begint de dag vroeg en hebben we een safari van maar liefst 3 uur!!

Gisteren ging de wekker om 5 uur in de morgen. Om half 6 moesten we aan het ontbijt zitten om vervolgens om 6 uur te vertrekken. Ik heb echt heerlijk geslapen en was alleen maar benieuwd wat deze trip ons nog meer kon brengen. Rond half 7 wordt het hier licht en eenmaal in het park konden we genieten van de zonsopgang. Wat een geweldig beeld en ook hiervan heb ik genoten! Toen we serieus 5 minuten in het park waren stopte onze chauffeur en stonden er gewoon 2 facking olifanten op ongeveer 6 meter afstond van de auto. WOW dit is echt super geweldig!! Het is zo apart om te zien dat ze hier gewoon leven, dit is hun omgeving waar wij ons in bevinden. Echt super! Na de nodige kiekjes zijn we weer verder gereden en duurde het niet lang voordat we nog meer antilopen, pumba’s (zwijnen) en giraffen zagen. Op zaterdag hadden we ook al giraffen gezien, maar van ver weg. Nu zagen we ze steeds op kortere afstand en wat een prachtige beesten zeg! Halverwege de safari trip hadden we zoveel antilopen en giraffen gezien dat het bijna niet meer bijzonder was (hahah kun je na gaan!). Maargoed na een plaspauze (in de bosjes, in een national park, dat is pas wildplassen!!) ben ik weer bovenop de auto gaan zitten met Vera en ohh het was nog vetter dan zaterdag! Ik heb echt weer genoten en ik zag al een aantal olifanten keutels op de weg liggen, en ja hoor!! Opeens versperde ongeveer 6 olifanten onze weg! Ja gewoon 6 olifanten! Ik zat nog bovenop de auto dus ik kreeg echt een geweldig gevoel! Onze chauffeur is nog ietsjes dichterbij gereden zodat ze weer ongeveer op 6 meter afstand waren zodat we wat kiekjes hebben kunnen maken. Wow wat een geweldig gevoel geeft dat! Voor je gevoel sta je echt oog in oog, en het is bijna onwerkelijk gewoon. Maargoed de olifanten waren niet van plan om de weg vrij te maken dus zijn we omgedraaid en hebben we een andere route genomen. Ondertussen zat ik nog steeds op die auto en nogmaals dit is echt genieten! Vera en ik wilde op en gegeven moment toch van dat dak af, want comfortabel is anders, toen er in een keer 2 giraffen op 5 meter afstand stonden. Wow, we blijven dus nog even zitten en heb echt prachtige foto’s kunnen maken! Hierna zijn Vera en ik toch maar van het dak af gekomen en hebben we nog genoten van de rest van de safari. Rond 10 uur waren we het park uit en begon de lange terug reis naar Kawanda. Rond half 4 werden we hier afgezet en ik heb echt de hele avond nog nagenoten. In me enthousiasme ben ik maar begonnen aan deze blog, maar was te moe om hem af te krijgen…

Dus vandaag vroeg opstaan om dit af te ronden en snel online te zetten! Maar ohh als ik terug denk aan dit weekend glunder ik nog gewoon en krijg ik een big smile op me gezicht! We hebben gewoon in 1 weekend bijna de big five gezien! Alleen de leeuw ontbreekt nog en die hebben we helaas nog niet kunnen spotten. Maar je hoort me niet klagen, want de rest van de dieren was al een super ervaring!

Veeel leesplezier!

Ps. De foto’s kunnen jullie vanavond weer vinden op facebook! De site van de rhino sanctuary is: http://www.rhinofund.org/, de site van de village waar we hebben geslapen is: http://www.boomuwomensgroup.org/ en de geweldige slaapplaats met uitzicht op de Nijl heeft de volgende site: http://www.naturelodges.biz/index.php/fort-murchison/about/

  • 12 November 2012 - 08:29

    Wilma:

    hallo evi

    wat geweldig allemaal wat je gezien hebt ongelooflijk omzoveel dieren te zien in hun natuurijke
    omgeving, dat zouden we inderdaad graag ok willen zien. De fotos zijn geweldig en wat een
    avonturen beleef je, niet normaal. We hebben je gister gesproken en je raakte maar niet uitgepraat
    jevertede het zo mooi en met heel veel passie, geweldg!!!!!!!!!!!!!!!!

    succes meid deze week met het toneelstuk en met je stage

    heel veel kusjes en hugs xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    mam

  • 12 November 2012 - 11:31

    Manon Janssen:

    Hey Evi!
    Wauw, wat heb jij weer veel meegemaakt! En echt leuk dat je het mee mag maken, niet veel mensen kunnen zeggen dat ze oog in oog staan met wilde giraffen en olifanten:D
    Maar echt super vet!
    Je schrijft ook echt heel leuk, het voelt net alsof we er gewoon bij waren! Haha
    Heel veel succes weer met je nieuwe week en ik zie je verhaaltjes wel weer verschijnen!
    Liefs Manon

  • 12 November 2012 - 11:31

    Manon Janssen:

    Hey Evi!
    Wauw, wat heb jij weer veel meegemaakt! En echt leuk dat je het mee mag maken, niet veel mensen kunnen zeggen dat ze oog in oog staan met wilde giraffen en olifanten:D
    Maar echt super vet!
    Je schrijft ook echt heel leuk, het voelt net alsof we er gewoon bij waren! Haha
    Heel veel succes weer met je nieuwe week en ik zie je verhaaltjes wel weer verschijnen!
    Liefs Manon

  • 12 November 2012 - 16:00

    Vera:

    Ha Evi

    Wat een prachtige avonturen maak jij mee !!!!!!!!

    Super vet ,wat je allemaal ziet en doet , wat een eng verhaal in de rivier ,kreeg het er zelf benauwd van.
    Geniet er maar van ,voordat je het weet is het weer voorbij .
    Maar als je straks weer thuis bent pakken ze je dit nooit meer af!!!!!!!!!!

    heel veel kusjes en groetjes Vera



  • 12 November 2012 - 16:49

    Rob:

    Haaaa eef! sooooww jij hebt echt veel gezien al eej! hahaha met je pumba's :)
    we moeten samen echt nog een x die kant op want ik dat wil ik ook!
    Mis u!

    veel plezier nog (L)

  • 12 November 2012 - 16:49

    Rob:

    Haaaa eef! sooooww jij hebt echt veel gezien al eej! hahaha met je pumba's :)
    we moeten samen echt nog een x die kant op want ik dat wil ik ook!
    Mis u!

    veel plezier nog (L)

  • 17 November 2012 - 08:49

    Marion Streefkerk:

    Hoi Evi,

    Wat maak jij veel mee zeg!! En zo'n ander leven dan in Nederland he?!
    Geniet er nog maar fijn van.

    Liefs van ons allemaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evi

Mijn naam is Evi van de Velde en ben 23 jaar oud. Voor mijn minor ga ik 9 weken ontwikkelingswerk doen in Kampala, Uganda. Hier ga ik stage lopen op een jongerencentrum. Wat ik tijdens deze stage ga doen is nog niet helemaal duidelijk... Ik vind het erg spannend en de dagen worden steeds korter

Actief sinds 25 Sept. 2012
Verslag gelezen: 335
Totaal aantal bezoekers 8692

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2012 - 28 December 2012

Ontwikkelingswerk in Uganda

Landen bezocht: