Hello, how are you? - Reisverslag uit Kawanda, Oeganda van Evi Velde - WaarBenJij.nu Hello, how are you? - Reisverslag uit Kawanda, Oeganda van Evi Velde - WaarBenJij.nu

Hello, how are you?

Door: Evi van de Velde

Blijf op de hoogte en volg Evi

18 Oktober 2012 | Oeganda, Kawanda

Hello, how are you? Dit word standaard gezegd hier als je elkaar groet, ongeacht of je elkaar kent of niet. Mijn eerste stage week zit er alweer op! Ik heb dus weer genoeg te vertellen en hier is mijn verhaaltje van de afgelopen week.

Zaterdag hadden we een lekker ontspan dagje ingepland en maar goed ook want het was heerlijk weer! Ik heb genoten van het heerlijke weer en de hele dag in de zon gezeten om een lekker kleurtje te kweken en een boek gelezen. Het huis staat achter een grote poort en achter deze poort bevinden zich meerder huizen. In deze huizen wonen mensen met kleine kindjes die altijd op de binnenplaats aan het spelen zijn. Als ik dan buiten zit, komen ze gezellig naast je zitten en vertellen hele verhalen in het Luganda (Oegandeese taal). Helaas kan ik er niks van maken maar ik ben ondertussen achter hun namen gekomen =D! Omdat ze ons Mzungu blijven noemen hebben Sita en ik onze buurkindjes Pietjes genoemd. Onze Pietjes verwelkomen ons iedere morgen en middag als we thuis komen! ’s Middags heb ik toch maar besloten om wat te gaan doen en heb ik de was gedaan. Omdat hier geen wasmachine aanwezig is moeten we hier onze was wassen met de hand. Ik ben erg handig hierin en ik was nog geen 5 minuten bezig of zat onder het waspoeder! Maargoed na 2 uur was de klus geklaard en hing mijn was te drogen op de drooglijn. Ja ja ik begin nog een echte huisvrouw te worden hier ;). Verder heb ik eindelijk fatsoenlijk kunnen skypen met Rob, dit was erg fijn aangezien we elkaar al een tijdje niet meer hadden gesproken. ’s Avonds hebben Sita en ik lekker Grey’s Anatomy gekeken. Sita heeft seizoen 1 t/m 4 op haar laptop staan dus we hebben nog genoeg kijkplezier!

Zondag waren we eigenlijk van plan om naar Entebbe te gaan. Dit is een plaatsje op 3 kwartier rijden vanaf Kampala. Hier schijnt een mooie botanische tuin te zijn en zo waren we even lekker van de hut af. Helaas voelde Sita zich niet zo goed, dus hebben we besloten om thuis te blijven. Het is even wennen het voedsel hier en mijn maag is ook aan het rommelen. ’s Middags heb ik uitgebreid geskyped met het thuis front. Erg gezellig en we zijn weer helemaal op de hoogte van elkaars verhalen belevenissen! Morgen begint dan eindelijk onze eerste stage dag dus ik heb nog wat gelezen (ik heb ondertussen 3 boeken uit) en ben vroeg naar bed gegaan om morgen fris en fruitig op het jongeren centrum te verschijnen.

Het was dan eindelijk maandag en de eerste stage dag kon beginnen. Vandaag zijn we een school gaan bezoeken genaamd Glorious Primary School. Op deze school gaan we onder andere onderzoek doen maar ook onze school outreach (lessen geven). Vanaf Kawempe Youth Centre (KYC) zijn we opgehaald met de boda boda en naar Glorious gereden. Het was net speelkwartier van de kleintjes (tussen de 3 en 5 jaar oud) en toen de poort open ging werden we letterlijk bestormd door honderden kleine schattige zwarte kindjes die allemaal in koor riepen MZUNGUUUU!!! Voor ik het wist werd ik omringd door allemaal kinderen en had ik 6 aan iedere arm hangen en ieder been 4, ik kon letterlijk geen kant meer op. Weet doet me dat goed zeg al die kinderen om je heen! Als ik thuis heel erg mis ga ik lekker naar Glorious Primary School om kindjes te knuffelen =D! Ik kon niet meer ophouden met lachen en het was een hele vrolijke en leuke ervaring. Nadat alle leraressen de kinderen hadden verzocht om naar binnen te gaan konden we doorlopen naar de directrice. Haar naam is Betty en met haar hebben we besproken hoe we onze outreach gaan vorm geven. We gaan les geven aan de groep kites, dit is een primary 2 (ongeveer groep 4) klas van 25 kinderen. We gaan iedere maandag morgen en dinsdag middag les geven aan deze groep. Na het gesprek met Betty moesten we ongeveer 10 minuten lopen om naar de andere locatie van Glorious Primary School te gaan. Hier zitten de klassen primary 1, 2 en 3. Dit is net een nieuw gebouw en dit ziet er geweldig uit! Hier hebben we kennis gemaakt met Achilles, hij is de onder directeur. Wat een aardige man zeg, hij heeft ons zo vaak bedankt dat wij komen helpen en heette ons van harte welkom. Ook was hij erg geïnteresseerd in Nederland dus we hebben hem al wat geleerd over ons landje! Na dat praatje mochten we even een kijkje nemen in de drie leslokalen. Iedere keer als we een lokaal binnen kwamen stonden de kinderen netjes op en heette ons welkom. Ze gingen pas weer zitten als Achilles zei dat dit mocht. Wat een discipline hier op de school en het respect druipt er vanaf! Dit is in Nederland wel eens anders…

Na de rondleiding zijn we terug gereden naar KYC, en hebben we gewerkt aan ons onderzoek. Nadat we hiermee klaar waren hebben we de matatu gepakt richting Kampala omdat we nog een helm en een strijkijzer moesten scoren. Een helm is nodig omdat we onderzoek gaan doen op 5 verschillende scholen en deze scholen liggen niet op loopafstand van KYC en zijn niet te bereiken met de matatu. Daarom zijn we genoodzaakt om met de boda boda te gaan, om het zo veilig mogelijk te maken hebben we besloten om een helm te kopen zodat me hersenpan beschermd is. Ook moeten we hier alles strijken omdat er hier beestjes zijn die eitjes leggen in je kleren, terwijl die lekker aan het drogen zijn op de waslijn, en deze eitjes komen uit en kruipen lekker in je huid, een strijkijzer is daarom ook geen overbodige luxe! Na lang zoeken in Kampala hadden we eindelijk gevonden waar we voor waren gekomen en hebben we voor minder dan €10-, een helm kunnen kopen en een strijkijzer voor minder dan €15-,. Ook heb ik mijn eerste souvenir gescoord en ik heb flink af kunnen dingen (ik begin het te leren!). Na al dat gesjouw hadden we honger en zijn we een keer in een restaurant gaan eten, wat meer leek op een restaurant. Hier hadden ze lekker frietjes en we hebben heerlijk gesmuld van deze delicatesse.

Dinsdag en woensdag hebben we de andere 4 scholen bezocht waar we onderzoek gaan doen. De 4 scholen zijn New Era Primary School, Potters House, Noble Care Primary School en Kibedi Primary School. Op iedere school werden we even hartelijk ontvangen en werden we uitgebreid bedankt voor onze komst. Ik verbaas me er eigenlijk nog over, want ik heb nog helemaal niks gedaan en ze zijn nu al zo dankbaar! Verder hebben we alle interviews al uitgewerkt en hebben we al wat activiteiten, die we kunnen uitvoeren met de kinderen, uitgewerkt. Door het enthousiasme van de scholen merk ik dat ik zelf ook super enthousiast word en dat ik super veel zin heb om al die interviews af te gaan nemen en al die activiteiten te verzorgen! Hier ben ik toch voor gekomen en dan is zo’n warm welkom echt heerlijk!

Vandaag hebben we gewoon thuis gewerkt. Dit omdat het internet op KYC er al een week uit ligt en we hier dus vrij weinig kunnen doen aan ons onderzoek. Vandaag heb ik ook weer me was gedaan en heb ik dagboek weer eens lekker bij kunnen schrijven. Vanavond heeft Timothy gekookt voor ons, hij wil ons leren hoe we typische Oegandees kunnen koken. Sita en ik zagen de bui al hangen maar het smaakte echt goed!! Het heet Matoke en het is een mengsel van banaan, tomaat, uit, courgette en wortel. Toen ik een uur geleden begon met dit verslag te typen werd ik onderbroken een luid gegil van Sita. Er liep een kakkerlak in mijn kamer, eerste reactie voeten omhoog en in elkaar kruipen. Na veel moed heb ik me wandel schoenen aangedaan, mijn broek hierin gestopt en hebben we onze jacht geopend… Om een lang verhaal kort te maken, ze zaten overal, ze zijn hartstikke snel, hebben hele lange voelsprieten en kunnen niet tegen een bezem en deodorant (dit waren onze wapens). Ik ben gelukkig zo briljant geweest om het hele avontuur te filmen dus jullie komen snel dit filmpje te zien ;)..

Zo dit was mijn verhaaltje weer! Nogmaals bedankt voor jullie lieve reacties op mijn verhalen. Ik heb ook weer wat foto’s op facebook gezet, ik heb nog geen foto’s van de scholen of de Pietjes. Ik wil eerst netjes een band opbouwen voordat ik ze op zomaar op de foto zet. Dus de schattige koppies komen nog!!

Veel lieve groetjes!!

  • 18 Oktober 2012 - 21:33

    Eline:

    Wauw Evi , super mooie verhalen en foto's!
    Geniet er maar van!
    Liefs Eline

  • 18 Oktober 2012 - 21:33

    Eline:

    Wauw Evi , super mooie verhalen en foto's!
    Geniet er maar van!
    Liefs Eline

  • 18 Oktober 2012 - 22:12

    Manon:

    Wauw Evi, echt ontzettend mooie verhalen
    En geweldig dat je t daar zo naar je zin hebt.
    Een hele ervaring om al die kleine pietjes te ontmoeten hihi!
    K kijk uit naar je volgende verhaal!

    Xx liefs manonnaa

  • 18 Oktober 2012 - 23:53

    Gijs:

    Neem anders wat pietjes van hier mee en wissel ze om! :) succes met je huisdieren. Misschien dat ze je uiteindelijk ook kopjes gaan geven... Haha. Geniet ervan

  • 19 Oktober 2012 - 07:46

    Marion Streefkerk:

    Hoi Evi,
    Wat een ervaringen zeg! Erg leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.
    Groetjes en veel plezier met de huisdieren :-)

  • 19 Oktober 2012 - 08:55

    Wilma Van De Velde:

    hallo evi

    wat een belevnissen weer zeg, ben blij dat je het z o naar je zin hebt en hoe mooi kan het zijn
    als mensen je dankaar zijn. Ben wel benieuwd naar het filmpje zal wel lachen zijn zie het al helemaal
    voor me

    de foto op face book zijn erg leuk en het schooltje ziet er inderdaad leuk uit
    geniet ervan succes met je onderzoek en zondag weer skypen??????????

    liefs mam xxxxxxxxxxxxx

  • 19 Oktober 2012 - 08:55

    Wilma Van De Velde:

    hallo evi

    wat een belevnissen weer zeg, ben blij dat je het z o naar je zin hebt en hoe mooi kan het zijn
    als mensen je dankaar zijn. Ben wel benieuwd naar het filmpje zal wel lachen zijn zie het al helemaal
    voor me

    de foto op face book zijn erg leuk en het schooltje ziet er inderdaad leuk uit
    geniet ervan succes met je onderzoek en zondag weer skypen??????????

    liefs mam xxxxxxxxxxxxx

  • 19 Oktober 2012 - 11:23

    Els Raedts:

    Hee Evi!
    Wat leuk wat je allemaal meemaakt!
    Echt een hele andere wereld daar!
    Heel erg veel plezier en succes met alles daar!
    Geloof me, de tijd vliegt voorbij..
    Groetjes Els!

  • 19 Oktober 2012 - 14:47

    Emmy:

    super nice sis! fijn om te horen dat je gemotiveerd bent nu kun je er echt tegenaan! heb je een dweil? beter dweil je die vieze kakkerlakken op en doop je ze in een bak met water, dan gaan ze meteen dood haha. of zon kakkerlakken spray. goodluck babe hopelijk snel weer kletsen! ik mis je kus van je zus

  • 19 Oktober 2012 - 14:47

    Emmy:

    super nice sis! fijn om te horen dat je gemotiveerd bent nu kun je er echt tegenaan! heb je een dweil? beter dweil je die vieze kakkerlakken op en doop je ze in een bak met water, dan gaan ze meteen dood haha. of zon kakkerlakken spray. goodluck babe hopelijk snel weer kletsen! ik mis je kus van je zus

  • 19 Oktober 2012 - 16:47

    Angela:

    Weer leuk om die avonturen van je te horen meid! En ik zie je daar al staan met je bergschoenen op zoek naar de gevreesde kakkerlak, haha moet ik toch lachen!
    En ik ben heel benieuwd naar de pietjes straks, volgens mij onwijs schattig! Gniet ervan mop ! Luvvv

  • 21 Oktober 2012 - 18:05

    Sanne:

    Super leuke verhalen evi! Iedere keer lees ik het weer met veel plezier. Succes op je stage!! X Sanne

  • 22 Oktober 2012 - 14:25

    Marloes Robers:

    Heey evi!

    Wat een leuk verhaal weer!
    Oehhh die kakkerlakken!! haha ben benieuwd naar het filmpje!
    Fijn dat je zo goed ontvangen bent daar!
    Die pietjes lijken me ook schattig haha :)
    Veel plezier nog en succes met je stage!

    X Marloes

  • 24 Oktober 2012 - 19:09

    Sharon Stevens:

    hee eef,
    ook ik ben al je verhaaltjes aan het volgen,
    echt leuk wat je allemaal meemaakt, zou het ook super vinden
    maar ik denk dat ik het zelf niet zou kunnen,
    respect!
    ben benieuwd naar je volgende verhaal.
    veel liefs, sharon

  • 25 Oktober 2012 - 16:54

    Vera:

    Ha Evi

    Wat een verhalen ,je schrijft superleuk!!!!
    Ik kan me wel een beetje indenken hoe het er uitziet ,want we zijn net terug ook van Afrika
    marokko, Marrakech.We waren dus een beetje dichterbij jou.
    Veel mooie dingen gezien maar ook heel veel armoede!!!
    Wat jij omschrijft zie je ook heel veel ellende ,veel wijze lessen.
    Als je weer terug bent denk je man zuur toch niet over dit pietluttig ding !! ben gelukkig .
    Wat hebben we het toch goed hier .
    Het is heel leuk om jou ervaringen te lezen .

    heel veel groetjes martin en Vera xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evi

Mijn naam is Evi van de Velde en ben 23 jaar oud. Voor mijn minor ga ik 9 weken ontwikkelingswerk doen in Kampala, Uganda. Hier ga ik stage lopen op een jongerencentrum. Wat ik tijdens deze stage ga doen is nog niet helemaal duidelijk... Ik vind het erg spannend en de dagen worden steeds korter

Actief sinds 25 Sept. 2012
Verslag gelezen: 419
Totaal aantal bezoekers 8692

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2012 - 28 December 2012

Ontwikkelingswerk in Uganda

Landen bezocht: