Mzungu in Oeganda - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Evi Velde - WaarBenJij.nu Mzungu in Oeganda - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Evi Velde - WaarBenJij.nu

Mzungu in Oeganda

Door: Evi van de Velde

Blijf op de hoogte en volg Evi

04 Oktober 2012 | Oeganda, Kampala

Hallo lieve allemaal!

Zoo mijn eerste reisverslagje vanuit het verre Oeganda! Ik wil jullie ten eerste bedanken voor alle lieve berichtjes op me blog, alle lieve verhaaltjes in het plakboekje en alle bemoedigende woorden! Dit doet me goed en geeft me weer extra energie om er echt van te gaan genieten en dit avontuur met beide handen aan te pakken!!

En toen was de dag aangebroken van mijn vertrek. Ik heb 3 dagen amper geslapen en was lichamelijk erg onrustig. Het afscheid nemen van iedereen is me toch wel zwaar gevallen! Op schiphol heeft het me erg veel moeite gekost om door de douane te lopen. Nu weet ik pas echt wat de uitdrukking "met lood in je schoenen" betekend. Uiteindelijk toch alle moed verzameld en gewoon aangelopen zonder achterom te kijken. De vlucht richting Instanbul verliep vrij vlot en geen problemen. In Istanbul overgestapt op een ander vliegtuig en dit ging ook prima. Dit vliegtuig zat lang niet vol dus ik had lekker 3 stoelen voor mezelf =D, eigen tvtje dus ik heb me niet verveeld! Na ongeveer 8 uur zijn we geland op Entebbe in Kampala. Wat mij direct opviel is de vriendelijkheid van de mensen. Ze zijn geintresseerd in waar je vandaan komt en wat je komt doen. Ze vinden het geweldig om te horen dat we hier stage komen lopen en dat we ook nog gaan rondreizen.

Toen we uit het vliegtuig stapte voelde je direct de luchtvochtigheid. Savonds koelt het hier wel lekker af naar ongeveer 18 graden. Dus lekker koel snachts en overdag zown 25 tot 30 graden, beter kan niet toch? Onze koffers en backpack lagen al op de transport band dus die konden we direct pakken. Toen naar de uitgang gelopen en daar stond een taxichauffeur op ons te wachten. Hij heeft ons geholpen met onze zware koffers in te laden en na zo'n 3 kwartier kwamen we aan in het guesthouse. Het is harstikke donker hier en de wegen zijn niet verlicht, toch heb ik tijdens de tocht naar het guesthouse al van alles gezien! Kinderen met moeders op straat, veel vrachtwagens vol banenen, 3 mannen op 1 motor, slapende mannen op hun motor, zwervende honden op straat, luxe hotels, krotten van huizen, een winkelcentrum, politie in legerbroeken met geweren achter op een open truck, geen verkeersborden, ze rijden hier links en het stuur zit aan de rechterkant, het victoria meer, veel tankstations en veel gaten in de weg (dit zijn egt kuilen! niet normaal, heb een aantal keer met me hoofd tegen het plafond van de auto aan gekomen).
Kortom ik heb met mijn ogen wijd open in die auto gezeten.

Aangekomen bij het guesthouse was het ondertussen half 5 in de ochtend en ik was gesloopt. Dus snel richting me bedje gegaan. Dit is op een slaapzaal met allemaal stapelbedden. Dus helemaal prima. Toen we tanden aan het poetsen waren vonden we een aangename verrassing op de badkamer, een kakkerlak!! En niet zo maar 1tje, zooo wat zijn die beesten groot zeg!! Zijn ons kapot geschrokken, nadat we weer op adem waren in me bed gekropen.

Helaas heb ik maar 2 uurtjes kunnen slapen, dus ik ben lekker wat gaan lezen in bed. Vanochtend stond het ontbijt voor ons klaar en zijn we lekker verwend met vers fruit en toast.

Momenteel zit ik lekker op ons dakteras in het zonnetje, met een uitzicht op allemaal huizen en veel groen! Het is hier goed te doen en het waait lekker wat zorgt voor de nodige verkoeling. Nu ik dit zo aan het typen ben wordt er volgens mij een varken geslacht bij onze buren :|!! Dat beest scheeuwt het uit en wat ik kan zien zijn ze het beest met 2 man aan het vasthouden, fijne dierendag dus hier!
Kortom ik ben aan het genieten van deze ervaring.

Ik mis jullie allemaal en tot het volgende verhaaltje =D!
Veel liefs,
Evi

Ps. doe eddie extra knuffelen voor mij vandaag!!!
en hier in Oeganda ben ik een Mzungu (een blanke)

  • 04 Oktober 2012 - 13:55

    Maud Claessens:

    Leuk om al een verhaaltje van je te lezen! Je hebt al vanalles gezien dus en dat is nog maar dag 1! Haha zorg dat je klamboe goed dicht zit voor al die beesten!
    Maak maar lekker veel foto's zodat we een goed beeld krijgen van wat je daar allemaal gaat meemaken! Geniet er dik en dubbel van meis!!

    Xxx liefs Maud

  • 04 Oktober 2012 - 14:05

    Wieneke:

    Lieve Eef, wat klinkt je verhaaltje al super!! En wat ben je al veel tegen gekomen haha!
    Gelukkig verliep je reis goed! Nu zorgen dat je een beetje bij kut slapen en dan volop gaan genieten van de mooie dingen!! Succes met alles uitzoeken en we houden contact!!
    Liefst xxxxx wien

  • 04 Oktober 2012 - 14:09

    Evelien:

    Jeeeej, je eerste berichtje! Klinkt interessant meid en wat een cultuurschok in vergelijking met hier lijkt me zo... Gaaf dat je al wat foto's op Facebook hebt gezet, dan kunnen we ons wat beter voorstellen in wat voorn omgeving je zit. Ik hoop dat je snel goed kunt slapen! :) En idd, doe die klamboe maar goed dicht haha. Zo'n lekkere kakkerlak wil je vast niet bij je in bed hebben ;)
    Hoeveel dagen blijf je nu in het guesthouse? Nou enjoy en hopelijk kun je de eerste dagen lekker ontspannen en acclimatiseren... Betreft dat varken, misschien moet je daar dierendag maar eens introduceren haha! Nou Mzungu tot snel weer woh! :)
    Een knoevel & liefs vanuit het regenachtige Nijmegen.

  • 04 Oktober 2012 - 14:09

    Evelien:

    Jeeeej, je eerste berichtje! Klinkt interessant meid en wat een cultuurschok in vergelijking met hier lijkt me zo... Gaaf dat je al wat foto's op Facebook hebt gezet, dan kunnen we ons wat beter voorstellen in wat voorn omgeving je zit. Ik hoop dat je snel goed kunt slapen! :) En idd, doe die klamboe maar goed dicht haha. Zo'n lekkere kakkerlak wil je vast niet bij je in bed hebben ;)
    Hoeveel dagen blijf je nu in het guesthouse? Nou enjoy en hopelijk kun je de eerste dagen lekker ontspannen en acclimatiseren... Betreft dat varken, misschien moet je daar dierendag maar eens introduceren haha! Nou Mzungu tot snel weer woh! :)
    Een knoevel & liefs vanuit het regenachtige Nijmegen.

  • 04 Oktober 2012 - 16:20

    Angela :

    He lieve Eef! Zo leuk om nu al je eerste avonturen te lezen.
    Zo te horen zijn jullie goed ontvangen door de bevolking en door de kakkerlak( lekkere binnenkomer haha) ben heel benieuwd naar het volgende verhaaltje weer.
    Enjoy girl! Luvvvv.. Angie

  • 04 Oktober 2012 - 17:59

    Wilma:

    hallo meiske het was dus een hele ervaring om daar aan te komen, leuk om je eerste avontuurtje
    te lezen. je zult wel lekker op het dakterras hebben gelegen, en van het uitzicht kunnen genieten
    kan niet wahten om je volgende avontuur te lezen
    have a nice day groetjes mammie xxxxxxxxxxxxxxxxxjes

  • 04 Oktober 2012 - 18:58

    Marion:

    Wat leuk om te lezen evi. Zo anders allemaal als wat je gewend bent he?!
    Geoetjes

  • 04 Oktober 2012 - 20:23

    Marjon:

    Hee Mzungu nichtje...goed om te lezen dat je reis voorspoedig verlopen is!
    Tjonge zeg..ken jij schrijven..gaaf!
    Lekkere beestenboel daaro,Big five en..Big bugs...
    Maar dat mag de pret niet drukken, want jij gaat genieten van Oeganda,en wij van jouw verhalen! Liefs marjon

  • 04 Oktober 2012 - 22:50

    Annemie :

    HOI EVI,

    zo, dat was wel een reis naar oeganda, lijkt mij allemaal heel avontuurlijk, en kei mooi.
    vindt het ook super stoer van je, eerlijk gezegdt zal ik het je niet nadoen.
    denk dat ik veel heimee zal hebben.
    maar kan het heel goed brgrijpen zo,n kans moet je nemen en jij doet dat!!!
    nou meid ga het dit weekend nog allemaal bijlezen.
    vanaf maandag zijn wij op vakantie. tot 20 oktober.
    liefs annemie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evi

Mijn naam is Evi van de Velde en ben 23 jaar oud. Voor mijn minor ga ik 9 weken ontwikkelingswerk doen in Kampala, Uganda. Hier ga ik stage lopen op een jongerencentrum. Wat ik tijdens deze stage ga doen is nog niet helemaal duidelijk... Ik vind het erg spannend en de dagen worden steeds korter

Actief sinds 25 Sept. 2012
Verslag gelezen: 441
Totaal aantal bezoekers 8696

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2012 - 28 December 2012

Ontwikkelingswerk in Uganda

Landen bezocht: