Vele nieuwe indrukken - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Evi Velde - WaarBenJij.nu Vele nieuwe indrukken - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Evi Velde - WaarBenJij.nu

Vele nieuwe indrukken

Door: Evi van de Velde

Blijf op de hoogte en volg Evi

08 Oktober 2012 | Oeganda, Kampala

Lieve lieve allemaal,

Het is weer tijd voor een reisverslag vanuit het verre Oeganda. Ik heb ondertussen alweer heel wat meegemaakt in de afgelopen dagen dus genoeg te vertellen =D!

Vrijdag 5 oktober, mijn tweede dag in Oeganda is dan aangebroken. Ik heb eindelijk weer eens goed kunnen slapen en mijn onrust is stukken minder. Het is prachtig weer vandaag dus na een heerlijk uitgebreid ontbijt, heb ik me bikini aangetrokken om lekker te gaan zwemmen in de buurt. Een medewerker van het Guesthouse heeft ons gelukkig gebracht. Dit was namelijk de eerste keer dat we een stap buiten de poorten van het Guesthouse zette. We liepen een hobbelig zandpaadje af waarna we op een geasfalteerde weg uitkwamen. Het zand heeft hier een rood/bruine kleur en aan deze zandweg vind je allerlei winkeltjes. (ik noem het wel winkeltjes maar het zijn eigenlijk maar 4 golfplaten tegen elkaar aan gezet en hier verkopen ze etenswaar etc.) Voor deze winkeltjes zitten mensen op de stoep met kleine kindjes en proberen wat te verkopen. Helaas had ik nog geen geld dus heb geen fruit kunnen kopen van hun. Even verderop lopen wat geiten en kippen rond. Bij de geasfalteerde weg was het stukken drukker, er reden en ontzettende veel Boda Boda’s (brommers) rond, veel matatuo’s (kleine busjes) en er waren veel mensen op straat. Het is zo apart om hier rond te lopen, iedereen kijkt je aan en de kleine kindjes roepen allemaal heel blij Mzungu!! Hello!! Ik heb me goed voorbereid op deze reis en ben er inderdaad vanuit gegaan dat het hier zo eruit ziet, toch als je zo over straat loopt besefte ik dat ik echt in een andere wereld terecht ben gekomen. Eerlijk gezegd weet ik me ook geen houding aan te nemen. Moet ik de mensen nou aankijken of niet? Na een wandeling van ongeveer een kwartier kwamen we aan bij het zwembad, hier kwamen we erachter dat je moest betalen voor het zwemmen. Omdat we op het vliegveld geen Shillings konden pinnen, hadden we geen geld op zak. Dus toen maar terug gelopen naar Guesthouse. Onze ‘gids’ heeft ons van alles vertelt over Oeganda, erg leuk om te zien hoe enthousiast iemand kan vertellen over ‘zijn’ land! Zo heeft hij vertelt over het Kings Lake. Dit is een meer die met de hand is gegraven door mensen en hier is 7 jaar over gedaan… Erg indrukwekkend om dit verhaal te horen en het te zien! ’S Middags heeft Suzanna (begeleidster van Eye4Africa) me gebeld. Ze belde met de mededeling dat de city tour, die gepland stond voor morgen, niet door ging. Dit omdat er nogal wat ongeregeldheden zijn in de stad. Op dinsdag 9 oktober is het hier Independence Day, hierdoor zijn er wat protesten in de stad en geeft de oppositieleider toespraken waardoor er onrust heerst. Suzanna vond het beter voor onze veiligheid om de citytour te verplaatsen naar woensdag 10 oktober. Erg jammer omdat ik graag zelf nieuwe ontdekkingen en ervaringen op wilde doen, maar het is natuurlijk goed dat ze onze veiligheid voor op hebben staan. We zijn die middag dus gewoon in het Guesthouse gebleven. Hier hebben we Celine en Cynthia ontmoet. Hun verblijven hier ook in het Guesthouse en lopen ook stage in Kampala. Ze vroegen ons of we vanavond wat wilde drinken. Hier zeiden we natuurlijk geen nee op en we zijn naar Iguana gegaan. Dit was erg gezellig en ze hadden lekkere wijn =D!
De taxirit naar Iguana was nog veel indrukwekkender dan de taxi rit van Entebbe naar het Guesthouse. Dit omdat we nu door het centrum zijn gereden. Wat een drukte en chaos hier dat verkeer!! Van alle kanten komt er verkeer, auto’s, boda boda’s, matatuo’s, fietsers, bussen en dit zonder verkeerslichten, verkeersborden en volgens mij ook verkeersregels!
Ik ga dit zeker nog een keer op film zetten, zodat jullie een indruk hebben, want het is gewoon onbeschrijfelijk!! Verder zijn we eindelijk wezen pinnen. Dit kan maar bij 1 bank dus dat is wel vervelend. Binnen zat er gelukkig een bewaker met een knuppel die de ingang goed in de gaten hield. We zijn tenslotte Mzungu’s dus de mensen hier denken dat we rijk zijn. Ik heb 250 000 Shilling gepind (dit is ongeveer €76,-) wat een briefjes en wat een speelgoedgeld! Kortom een interessante tweede dag.

Zaterdag zijn we lekker naar de shopping mall gegaan. We wilde niet nog een dag in het Guesthouse zitten en de shopping mall ligt buiten het centrum. Om 10 uur stonden er 3 boda boda’s voor ons klaar om ons naar de shopping mall te brengen. Erg spannend vond ik dit en ik heb maar even vermeld aan de chauffeur (James) dat dit mijn eerste keer was dat ik op een boda boda zat. Hij begon te lachen en verzekerde mij dat hij rustig zou rijden. Man wat een ervaring, erg onbeschrijfelijk!! Op zown ding door de stad scheuren, berg op, berg af, tussen alle auto’s en bussen door en veel getoeter! Dit was tevens ook de eerste keer voor mij dat ik het centrum van Kampala overdag heb gezien. Ook een boda boda rit ga ik op film zetten zodat jullie een indruk hiervan krijgen! Toen ik op de boda boda zat besefte ik pas echt dat ik in Afrika zit! Wat je allemaal ziet langs de kanten, nogmaals onbeschrijfelijk! In de shopping mall hebben we wat boodschappen gedaan en gewinkeld. Daarna weer terug naar het Guesthouse op de boda boda en lekker relaxed.

Gisteren zijn we met 3 andere meiden uit het Guesthouse naar Mabira gegaan. Dit is stadje tussen Kampala en Jinja in en is een rit van ongeveer anderhalf uur met de auto. Hier ligt het Mabira Forest. In dit Forest leven meer dan 300 soorten vogels, ruim 200 verschillende boomsoorten en meer dan 200 verschillende vlindersoorten. Uiteindelijk hebben we een wandeling van 3 uur door het bos heen gemaakt, en ongeveer 7 kilometer afgelegd. Dit was nog een hele klim met de felle zon en hoge luchtvochtigheid! Maar ik heb het gered. We zijn ook door dorpjes gelopen en hier heb ik wel het verschil al gezien tussen de stad en buiten de stad. Ik besef me goed dat het in Kampala der toch nog niet zo slecht uitziet! Ook hadden we hordes kinderen achter ons aan lopen omdat we Mzungu’s zijn. Dit is wel erg schattig! Na deze wandeling zijn we lekker gaan zwemmen in een sjieke Lodge! Heerlijk en eindelijk een beetje in de zon kunnen liggen! Het vakantie gevoel kwam naar boven, heerlijk zwembad, tussen de bossen, apen die rondspringen en een heerlijk zonnetje! Wat wil een mens nog meer?? Onderweg van en naar Mabira weer erg veel gezien! Ik blijf ervan genieten en staar uren uit het raam, heerlijk!

Nou dit waren mijn ervaringen in de afgelopen dagen. Helaas ligt het internet eruit vanaf donderdag avond en is nog steeds niet gemaakt. Ik moet dus naar de shopping mall om op internet te kunnen. Ik mis jullie allemaal en bij alles wat ik zie denk ik echt dit moeten jullie ook zien! Het is een aanrader om een keer naar Afrika te gaan en dit zeg ik al naar 4 dagen!

Veel lieve groetjes!!

Ps. De taxirit van het Guesthouse naar Iguana was 14 000 Shilling = ongeveer € 4,-
De wijn was 4 000 Shilling = ongeveer €1,20, op de boda boda heen en terug was 12 000 Shilling = ongeveer €3,50 en 40 minuten internetten in een internetcafé was 3000 Shilling = ongeveer €1,-. Kortom ik reken me kapot om tot de prijs in Euro’s te komen en het is erg goedkoop ;)

  • 08 Oktober 2012 - 11:10

    Rob:

    Huur m dan avonturiertje hier:D
    Kei leuk he achterop de brommer bij iemand die de weg goed weet..
    Wel hopen dat je vnd internet hebt hoor want ik wil je wel spreken!
    Ik ben wel heel erg benieuwd naar je citytoer trouwens!

    Veel plezier nog eef met chille de aankomende week
    genieten genieten genieten!!!

  • 08 Oktober 2012 - 11:10

    Rob:

    Huur m dan avonturiertje hier:D
    Kei leuk he achterop de brommer bij iemand die de weg goed weet..
    Wel hopen dat je vnd internet hebt hoor want ik wil je wel spreken!
    Ik ben wel heel erg benieuwd naar je citytoer trouwens!

    Veel plezier nog eef met chille de aankomende week
    genieten genieten genieten!!!

  • 08 Oktober 2012 - 11:46

    Manon Janssen:

    Hey Evi!
    Super leuk om al je eerste verhalen te lezen, fijn dat je wat tot rust bent gekomen en al zoveel geniet! Lijkt me geweldig dat zwemmen in de natuur tussen de apen, haha.
    Ook heel indrukwekkend.
    Veel plezier woendag bij de citytour! Geniet ervan!! Xx ManonK

  • 08 Oktober 2012 - 12:40

    Marloes Robers:

    Hee Evi!!

    Leuk om je verhalen te lezen en goed om te horen dat je ervan geniet!
    En suuuuuper chill van het weer daar zeg!!
    Veel plezier nog en ik zie je volgende verhaal wel weer verschijnen!!

    XX Marloes

  • 08 Oktober 2012 - 12:40

    Marloes Robers:

    Hee Evi!!

    Leuk om je verhalen te lezen en goed om te horen dat je ervan geniet!
    En suuuuuper chill van het weer daar zeg!!
    Veel plezier nog en ik zie je volgende verhaal wel weer verschijnen!!

    XX Marloes

  • 08 Oktober 2012 - 12:40

    Marloes Robers:

    Hee Evi!!

    Leuk om je verhalen te lezen en goed om te horen dat je ervan geniet!
    En suuuuuper chill van het weer daar zeg!!
    Veel plezier nog en ik zie je volgende verhaal wel weer verschijnen!!

    XX Marloes

  • 08 Oktober 2012 - 12:41

    Marloes Robers:


    ooh sorry dat mn bericht zo vaak is geplaatst, computer was een beetje aan het flippen!

  • 08 Oktober 2012 - 12:57

    Emmy:

    hello sis! jeetje moet je eens kijken wat je in nog geen week allemaal hebt gezien en gedaan! klinkt echt super allemaal. er gaat letterlijk een wereld voor je open. en wat schattig dat die kindjes achter jullie aanlopen haha. hier gaat alles zn gangetje. ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal, echt top om te lezen en ben benieuwd naar de filmpjes!! geniet zus en vorzichtig he. ik denk aan je en ik mis je, was gister helemaal alleen thuis en toen beseft ik pas echt dat je weg was :( nu weet ik ook is hoe dat voor jou voelt als ik er niet ben! luv u x je sis

  • 08 Oktober 2012 - 12:57

    Emmy:

    hello sis! jeetje moet je eens kijken wat je in nog geen week allemaal hebt gezien en gedaan! klinkt echt super allemaal. er gaat letterlijk een wereld voor je open. en wat schattig dat die kindjes achter jullie aanlopen haha. hier gaat alles zn gangetje. ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal, echt top om te lezen en ben benieuwd naar de filmpjes!! geniet zus en vorzichtig he. ik denk aan je en ik mis je, was gister helemaal alleen thuis en toen besefte ik pas echt dat je weg was :( nu weet ik ook is hoe dat voor jou voelt als ik er niet ben! luv u x je sis

  • 08 Oktober 2012 - 12:57

    Emmy:

    hello sis! jeetje moet je eens kijken wat je in nog geen week allemaal hebt gezien en gedaan! klinkt echt super allemaal. er gaat letterlijk een wereld voor je open. en wat schattig dat die kindjes achter jullie aanlopen haha. hier gaat alles zn gangetje. ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal, echt top om te lezen en ben benieuwd naar de filmpjes!! geniet zus en vorzichtig he. ik denk aan je en ik mis je, was gister helemaal alleen thuis en toen besefte ik pas echt dat je weg was :( nu weet ik ook is hoe dat voor jou voelt als ik er niet ben! luv u x je sis

  • 08 Oktober 2012 - 17:15

    Marjon:

    Ha Evi
    Tjonge..Jij neemt je vrije week wel waar zeg!
    Als we je verslag zo lezen, lijkt t net of je al veel langer onderweg bent.
    Zoals je schrijft kan ik me goed inbeelden,wat je meemaakt
    Nou meis....ga zo door, lekker veel ondernemen en vooral genieten!
    Liefs Marjon en Frank

  • 08 Oktober 2012 - 18:42

    Lize:

    Evi!
    Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt! Super gaaf =D
    Geniet er maar lekker van!
    xx

  • 08 Oktober 2012 - 18:42

    Lize:

    Evi!
    Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt! Super gaaf =D
    Geniet er maar lekker van!
    xx

  • 08 Oktober 2012 - 20:04

    Gijs,astrid,femke:

    Hallo daar!
    Wat leuk om te horen dat je het zo naar je zin hebt!
    Wel een duur land trouwens :)
    We zijn benieuwd naar je volgend verhaal!
    Gr van gijs, astrid, femke

  • 09 Oktober 2012 - 06:03

    Wilma Van De Velde:

    hallo meiske, was weer een hele belevenis de afgelopen dagen
    En dat we afrika echt moeten gaan zien geloof ik meteen, je vader zegt zie je wel dst het klopt
    je moet het gewoon doen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Wat jun je goed schrijven, een genot om te lezen, kijk alweer uit naar je volgende verhaal.
    Veel plezier woesdag met de citytour. chill ze nog deze week en hoop inderdaag dat internet snel weer gemaakt is.

    Have fun meiske en hoop je snel weer te spreken
    liefs mammie xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxjes


  • 09 Oktober 2012 - 06:03

    Wilma Van De Velde:

    hallo meiske, was weer een hele belevenis de afgelopen dagen
    En dat we afrika echt moeten gaan zien geloof ik meteen, je vader zegt zie je wel dst het klopt
    je moet het gewoon doen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Wat jun je goed schrijven, een genot om te lezen, kijk alweer uit naar je volgende verhaal.
    Veel plezier woesdag met de citytour. chill ze nog deze week en hoop inderdaag dat internet snel weer gemaakt is.

    Have fun meiske en hoop je snel weer te spreken
    liefs mammie xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxjes


  • 09 Oktober 2012 - 13:30

    Angela:

    Meis,
    Super om je verhalen te lezen, en goed om te horen dat je zo aan het genieten bent!
    En ik geloof het zo, dat we naar Afrika moeten.. Hopelijk gaat dat ook zeker een keertje gebeuren.
    En die kindjes, wat een schatjes! Veel plezier meid! Dikke kus...

  • 09 Oktober 2012 - 16:36

    Oma-opa Van De Velde:

    Hoi Evi
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt, dan vliegen de de dagen snel voorbij.
    Wat kan jij leuke verslagen schrijven zeg.
    We genieten daar enorm van, ga zo door.
    Wees voorzichtig en een dikke knuffel.
    Oma en Opa



  • 09 Oktober 2012 - 17:51

    Evelien:

    Eviiiii, sounds great! :D Fijn om te horen dat je je de eerste dagen al zo goed hebt vermaakt daar!
    Het lijkt me zeker mooi om een keer naar Afrika te gaan! Heb de foto's van Jelle toen ook allemaal gezien en ziet er idd bijzonder uit..
    Ook leuk dat je foto's op FB post, je ziet er al echt uit als een knappe hike chick ;) En dat zwembad, sooow niceeee! Fijn trouwens dat de begeleiding daar zo goed is en dat jullie veiligheid voorop staat. Ben benieuwd naar de foto's van de citytour! Nou maske, enjoy en we zien je volgende berichtje wel weer verschijnen :) Liefs!

  • 10 Oktober 2012 - 12:22

    AnneMieke:

    Hoi evi, fijn dat je zo geniet van het erop uit gaan.
    Succes in je stage groet AnneMieke

  • 10 Oktober 2012 - 15:45

    Marie-josé Van Aarssen:

    Jambo Evi,

    Alles goed daar in dat mooie Oeganda?
    Zo te lezen bevalt het je tot nu toe nog prima. Lekker even wennen aan alles om je heen.
    Ik blijf je volgen op je tour en wens je veel succes als volgende week het echte werk voor je begint.
    Hou je goed en pas goed op jezelf.
    Knuffel van ons
    Marie-José en Hans van Aarssen

  • 10 Oktober 2012 - 18:59

    Anny:

    Hallo Evi,

    Je kunt wel merken dat jij veel verslagen moet maken, geweldig zoals je alles verteld.
    Wat maak je nu al veel mee in de eerste week. Allemaal nieuwe indrukken.
    Ik zou wel vlieg willen zijn en op je schouder mee willen reizen.
    Wij zijn benieuwd wat er gaat gebeuren als je stage echt begint.
    Het is goed dat jullie veiligheid voorop gaat

    Dikke kus en knoevel,
    Lambert en Anny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evi

Mijn naam is Evi van de Velde en ben 23 jaar oud. Voor mijn minor ga ik 9 weken ontwikkelingswerk doen in Kampala, Uganda. Hier ga ik stage lopen op een jongerencentrum. Wat ik tijdens deze stage ga doen is nog niet helemaal duidelijk... Ik vind het erg spannend en de dagen worden steeds korter

Actief sinds 25 Sept. 2012
Verslag gelezen: 462
Totaal aantal bezoekers 8694

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2012 - 28 December 2012

Ontwikkelingswerk in Uganda

Landen bezocht: